Zwaar geschut van Lexus

Met de nieuwe IS heeft Lexus in zijn niet-aflatende aanval op de gevestigde orde zwaar geschut in stelling gebracht. Uiteraard volgens het beproefde Lexus-recept met hoogwaardige technologie en een topklasse afwerking. Maar voor het eerst ook met een dieselmotor. Wat zijn de trefkansen?

23 December 2005 14:15Gewijzigd op 14 November 2020 03:19
De nieuwe IS van Lexus.
De nieuwe IS van Lexus.

Het doelwit van Lexus heet BMW. De nieuwe IS is het Japanse antwoord op de succesvolle 3-serie. Maar ook merken als Audi, Saab en Volvo zijn niet veilig voor de ambities van Lexus. In de Verenigde Staten heeft het merk in een kleine vijftien jaar de leidende positie weten te verwerven in het luxe segment, dat gedomineerd werd door BMW, Mercedes-Benz en Jaguar.De onstuitbare opmars van Lexus en ook de successen van Audi halen daar vooral bij Mercedes-Benz en Jaguar de wind uit de zeilen. De moederbedrijven, respectievelijk DaimlerChrysler en Ford, hebben inmiddels ingrijpende reorganisaties ingezet om de dalende afzetten het hoofd te kunnen bieden.

In Europa is het marktaandeel van Lexus minder snel gegroeid dan aan de overzijde van de grote plas, maar de ambities liegen er niet om. Binnen vijf jaar tijd wil Lexus zijn afzet in Europa verdrie- of verviervoudigd hebben. Daartoe wordt niet alleen het dealernetwerk aanzienlijk uitgebreid, maar heeft Lexus ook een verbreding van het modellenaanbod in het vooruitzicht gesteld. Behalve van de komst van een aantal hybride uitvoeringen, verwacht Lexus veel van de nieuwe IS220d, de eerste Lexus met een dieselmotor.

Geen onderstuur
Behalve met de schone en krachtige dieselmotor, die ook leverbaar is in diverse Toyota’s, wordt de nieuwe Lexus geleverd met een competente 2,5 liter zescilinder benzinemotor. Deze machine brengt een maximumvermogen van 153 kW/208 pk via de achterwielen op het wegdek en staat garant voor uitstekende prestaties. Zo sprint de IS250 in 8,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en weet de auto een topsnelheid van 225 km/u te bereiken.

Hoewel de krachtbron pas in de hogere toerenregionen zijn krachten toont, maakt de zescilinder indruk door de wijze waarop hij zijn inspanningen verricht. De motor is bijzonder soepel en stil. Met de uitstekende zestraps automatische transmissie vormt de benzinemotor een uitstekende combinatie. Eentje die overigens ook financieel nog wel te verantwoorden is. Gemiddeld verstookten we gedurende de testperiode elke 9,6 kilometer een liter euroloodvrij. In dit segment is dat behoorlijk goed.

De Lexus IS wordt via de achterwielen aangedreven en dat kleurt het rijgedrag onmiskenbaar. Zo ondervindt de bestuurder geen hinder van aandrijfkrachten die via het stuurwiel worden doorgegeven. Velen zullen de afwezigheid van een onderstuurreactie in bochten weten te waarderen.

Beladingsvolume

Was de vorige IS al een feest om mee te rijden, voor de nieuweling geldt dat in toegenomen mate. De auto stuurt strak en lekker informatief en laat zich uitstekend plaatsen. In bochten toont de auto zich verregaand neutraal en ook rechtuit is de Japanner indrukwekkend stabiel. De fraaie wielophanging zorgt in combinatie met de gasgevulde dempers voor een dynamisch en tegelijkertijd comfortabel weggedrag.

Het opmerkelijke, gestileerde dashboard van de eerste generatie Lexus IS heeft plaatsgemaakt voor een wat behoudender ontworpen werkplek, die echter, dankzij zowel indeling als afwerking, veel beter past bij het premium imago van Lexus. Lexus heeft bijzonder fraaie materialen gebruikt en het geheel steekt doordacht in elkaar. Het fraaie maar helaas peperdure dvd-navigatiesysteem en de bijbehorende Mark Levinsonmuziekinstallatie passen prima bij de auto.

Voorin monteert Lexus een paar uitstekend gevormde en goed verstelbare stoelen die lijf en leden prima ondersteunen. Jammer is dat de Lexus geen ruimtewonder is. Voorin, maar vooral achterin, wordt de Japanner gepasseerd door uitdagers als de Audi A4 en de BMW 3 Serie. Ook de bagageruimte is met een inhoud van 378 liter domweg te klein in vergelijking met genoemde concurrenten, die 70 liter meer beladingsvolume te bieden hebben.
Royale uitrusting

De Lexus IS250 is een bijzonder aantrekkelijke auto. Lexus heeft overtuigend bewezen dat ze de luxe en de klasse van het topsegment naar het middenklasse segment weet te brengen. De nieuwe Lexus IS kenmerkt zich door een indrukwekkende afwerking, prachtige techniek en een royale uitrusting. Bovendien levert Lexus de IS250 vanaf 37.990 euro, terwijl de directe concurrenten voor dat bedrag viercilinder varianten leveren die ook nog eens minder rijk zijn uitgerust.

Alleen het gebrek aan ruimte speelt de Lexus IS serieus parten. Dat neemt echter niet weg dat Lexus met de nieuweling een zeer overtuigende prestatie heeft neergezet die aansluit bij de ambities die het merk zichzelf gesteld heeft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer