Economie

Opta beboet KPN voor 17 miljoen

DEN HAAG (ANP) – Telecomtoezichthouder Opta heeft KPN een boete opgelegd van 17 miljoen euro omdat het in 2003 en 2004 ongeoorloofd kortingen heeft gegeven aan zakelijke klanten. Het telecomconcern gaat niet in beroep tegen deze beslissing. Dat heeft de Opta maandag bekendgemaakt.

28 November 2005 18:07Gewijzigd op 14 November 2020 03:13

Het telefoniebedrijf zal naast de boete 18 miljoen euro betalen aan concurrenten. Met deze schadevergoeding wil KPN een streep onder de zaak zetten. KPN erkent geen aansprakelijkheid, zo verklaarde het maandag.
De onderneming heeft in het verleden zakelijke klanten bevoordeeld voor ongeveer 20 miljoen euro. Volgens de Opta was dat meer dan KPN toegestaan was.De ongeoorloofde kortingen werden in oktober vorig jaar door KPN zelf naar buiten gebracht. De Opta bleek toen al enige tijd onderzoek te doen naar mogelijke overtredingen van de Telecomwet. De waakhond kwam in actie na klachten van niet nader genoemde marktpartijen.

KPN moet voor kortingsacties vooraf toestemming vragen bij de Opta omdat het als voormalige monopolist een sterke marktpositie heeft in de vaste telefonie. De telecomwet wil met deze voorwaarde de concurrentie bevorderen.

De vaste telefonie voor zakelijke klanten levert KPN jaarlijks circa 300 miljoen euro op. Dat is 2,5 procent van de concernomzet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer