Economie

Veerboten in Europa moeten veiliger

Scherpere veiligheidsnormen voor grote veerboten moeten een ramp zoals die met de Estonia in september 1994 voorkomen. De Europese verkeersministers zijn het maandag over die normen eens geworden.

ANP
18 June 2002 10:01Gewijzigd op 13 November 2020 23:37

De stabiliteitseisen worden opgevoerd naar het niveau dat voor passagiersschepen in noordelijke havens in de Europese Unie al sinds 1997 geldt.

Vooral Griekse veren, die elk zomerseizoen duizenden toeristen vervoeren, hebben een slechte reputatie. Volgens consumentenorganisaties is het schrikbarend gesteld met de veiligheid van die schepen. De partners zijn echter clement voor de Grieken, en ook voor de Italianen. „Tussen nu en vijftien jaar moeten alle schepen zijn aangepast”, aldus vertrekkend minister Netelenbos voor wie het haar laatste EU-ministerraad was.

Bij de ramp met de Estonia kwamen meer dan 800 opvarenden voor de Finse kust om. Zulke zogenoemde roro-schepen, waarbij auto’s en vrachtwagens via een klep het schip binnenrijden, zullen voortaan meer drijvend vermogen krijgen. Lekken, waardoor er water op de dekken komt, hoeven dan niet meer zulke dramatische gevolgen te hebben. Het Europees Parlement moet overigens nog met de afspraken instemmen voordat ze van kracht worden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer