Economie

Transportsector ligt dwars bij bergen wrak

ZOETERMEER (ANP) – De transportsector eist dat minister Peijs van Verkeer afziet van een proef in de regio Utrecht waarbij gekantelde vrachtwagens direct aan de kant van de weg worden geschoven.

26 October 2005 14:48Gewijzigd op 14 November 2020 03:06

De brancheorganisaties TLN, EVO en KVN denken dat het wegduwen van vrachtwagens veel extra schade aan de voertuigen en het wegdek veroorzaakt. Verzekeraars kunnen daardoor veel moeilijker inschatten welke schade door het ongeval is ontstaan. De kans bestaat dat vervoerders niets vergoed krijgen, waarschuwde een woordvoerder van TLN woensdag.Het Verbond van Verzekeraars heeft in een reactie laten weten voorstander te zijn van de proef. „We willen kijken wat het oplevert. Als het geen extra kosten voor verzekeraars met zich meebrengt, juichen wij het toe", aldus een woordvoerder.

Minister Peijs vindt dat automobilisten na het kantelen van een vrachtwagen te lang in de file moeten staan. Ze heeft besloten de proef uit te voeren na een onderzoek naar files die worden veroorzaakt door ongevallen met vrachtwagens.

Hieruit blijkt dat vrachtwagens de eerste helft van dit jaar minder files hebben veroorzaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. Van januari tot juni 2004 zorgden ongevallen met trucks voor 94 files, dit jaar voor 73. Weggebruikers hebben in de eerste helft van 2005 gemiddeld even lang in de file gestaan als vorig jaar, blijkt uit het onderzoek van het Verkeerscentrum Nederland. Gemiddeld wordt 1,2 procent van de files veroorzaakt door ongevallen met vrachtwagens.

„Het aantal files als gevolg van gekantelde vrachtwagens is marginaal", zei de woordvoerder van TLN. De transportsector werkt naar eigen zeggen al vijf jaar aan andere oplossingen om het aantal files door vrachtwagenongevallen te laten afnemen. Zo worden er meer eisen aan bergers gesteld, zodat deze altijd met de juiste takelwagen naar de plek van het ongeluk komen. Ook heeft de branche hoge verwachtingen van een stabilisator die in de truck kan worden ingebouwd. Deze moet voorkomen dat het voertuig kantelt.

De sector pleit bovendien voor verder onderzoek naar ongevallen met vrachtwagens. Ook het Verkeerscentrum Nederland is daar een voorstander van.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer