Betalen voor gebruik Duitse snelwegen
BERLIJN (ANP) - De 45 miljoen Duitse automobilisten moeten waarschijnlijk in de nabije toekomst gaan betalen voor het gebruik van autosnelwegen.
Minister Wolfgang Clement van Economische Zaken bevestigde zondag in de krant Bild dat er plannen zijn om de autosnelwegen in fases te privatiseren om de staatskas te spekken. Daardoor zou de overheid verbeteringen van de infrastructuur kunnen financieren.De mogelijke verkoop van de autosnelwegen en de invoering van een Autobahn-vignet zijn volgens Bild al aan de orde geweest bij de gesprekken van SPD en CDU/CSU over de mogelijke vorming van een grote coalitie. Minister Clement (SPD) heeft voorgesteld dat er een commissie wordt gevormd die in het najaar van 2006 met een concept voor de privatisering moet komen.
Clement vindt dat Duitsland de autosnelwegen eerst moet verkopen aan een dochteronderneming van het ministerie van Verkeer, de Verkehrsinfrastrukturfinanzierungsgesellschaft (VIFG), die momenteel verantwoordelijk is voor de inning van de tolheffing voor het zware vrachtverkeer. De VIFG zou dan de autosnelwegen moeten doorverkopen aan private investeerders.
De ministers van Verkeer van de Duitse deelstaten beraden zich vanaf medio komende week over de invoering van tolheffing voor personenwagens en lichte vrachtwagens. Er ligt volgens de krant Stuttgarter Nachrichten al een voorstel op tafel, dat inhoudt dat automobilisten voor 100 euro per jaar een vignet moeten kopen om gebruik te mogen maken van het snelwegennet. Ook zouden er dag- en weekvignetten moeten komen. De totale opbrengst per jaar van de vignettenverkoop zou ongeveer 3 miljard euro per jaar belopen.
Ter compensatie van de uitgave voor het gebruik van de snelwegen zou de regering de accijns op de autobrandstof omlaag moeten, meldde de krant Die Welt am Sonntag. Maar de meningen binnen het gezelschap van ministers van Verkeer zijn erg verdeeld, aldus de krant.
Die Welt wist te melden dat niet alleen de autoclubs tegen invoering van tol zijn, maar dat ook minister Manfred Stolpe van Verkeer -niet als Clement een SPD’er- de heffing voor personenauto’s niet ziet zitten. Wel is hij volgens de krant voorstander van verhoging van de tol voor vrachtwagens.