Nieuwe Passat Variant is praktisch, enorm groot en duur
Een Volkswagen Passat Variant is een begrip. Zeker wanneer deze wordt aangedreven door een dieselmotor. Sinds en jaar en dag is de Passat Variant niet weg te denken van de parkeerterreinen op bedrijvenparken. En nu is er een nieuwe. Groter dan ooit. En helaas ook duurder.
De nieuwe Passat Variant is een auto die visueel om gewenning vraagt. De foto’s tonen vooral een massieve en bijzonder nuttig ogende afgeleide van de Passat sedan. Driedimensionaal beschouwd is de auto dat nog steeds, maar in korte tijd groeit de waardering. Zeker in de juiste kleur en met mooie wielkasten maakt de Passat Variant een stoere en tegelijk elegante indruk. De duurdere uitvoeringen zijn voorzien van chromen accenten.Overigens is de nieuweling een stuk eleganter gestileerd dan zijn hoekige voorganger, hoewel de opvallend rechte achterzijde gebleven is. Met een lengte van 4,77 meter is de nieuwe Passat Variant 10 centimeter langer dan zijn voorganger, waarmee de Volkswagen positie kiest tussen de langere Opel Vectra Stationwagon en de kortere Toyota Avensis Wagon, die de voornaamste oppositie vormen.
Het ultieme verkoopargument waarvoor Volkswagen momenteel in reclames aandacht vraagt, is de hoeveelheid laadruimte die de auto voor zijn nieuwe eigenaren in petto heeft. Maar liefst 603 liter past er onder het afdekzeil en na het neerklappen van de achterbank staar je in een ruimte van 1731 liter.
Variabele indeling
Om dat enorme volume handig te kunnen benutten, biedt Volkswagen optioneel een zogenaamd bagagemanagementpakket, dat bestaat uit een instelbare stang en een bevestigingsgordel, die via rails in de vloer verschoven kunnen worden, zodat de eigenaar de ruimte variabel kan indelen en spullen vastzetten. Verder beschikt de Passat Variant over een luik in de bagagevloer waaronder nog een opbergruimte schuilgaat.
Het interieur is modern en met oog voor praktisch gebruik vormgegeven. Zo laat het geheel zich eenvoudig bedienen en zijn er volop opbergmogelijkheden voor cd’s, blikjes frisdrank en zonnebrillen. De bekende onderscheidende kwaliteit van de Passat Variant is de royale hoeveelheid beenruimte achterin. De nieuwe Passat biedt die ook, terwijl het voorin sowieso royaal is.
Naar verwachting zullen de meeste Passats Variant worden aangedreven door een dieselmotor. Volkswagen biedt de veelrijders keuze uit een 105 pk sterke 1,9 liter direct ingespoten viercilinder turbodiesel en een 140 pk leverende 2,0 liter-versie, waarvan later dit jaar een 170 pk sterke variant volgt.
De basis aan het benzinefront wordt gevormd door twee 1,6 liter viercilinders, waarvan de minst krachtige slechts 102 pk via de voorwielen op het wegdek brengt. Leuk voor de theoretische instapprijs van 29.345 euro, maar niet echt een auto om serieus te nemen. De 110 kW/150 pk sterke 2,0 liter direct ingespoten zestienkleps vierpitter in de testwagen is een duurder, maar geloofwaardiger alternatief. Hiermee komt de 1420 kilogram wegende Duitser prima uit de startblokken, waarbij goede prestaties gecombineerd worden met een acceptabel verbruik. Op termijn wordt de auto ook leverbaar met een 200 pk sterke turbovariant van deze machine en met een krachtige 3,2 liter zescilinder, die goed is voor 250 pk.
Hoge restwaarde
De beproefde auto is voorzien van een optioneel sportonderstel. Doorgaans staat dat voor hard, maar in dit geval is de meerprijs van 400 euro de moeite van het overwegen waard. Het geeft de auto een scherper en zelfverzekerder weggedrag. De standaard-Passat is een zeer comfortabele auto, die met een sportievere onderstelafstemming meer wint dan verliest.
De nieuwe Volkswagen Passat is leverbaar vanaf 29.345 euro, waarvoor Volkswagen een auto levert die eigenlijk niemand wil hebben. Vanaf zo’n 35 mille kan de Passat Variant echter serieus worden genomen. Voor dat bedrag is de dealer namelijk bereid een Passat Variant 2.0 16V FSI Comfortline te leveren, die niet alleen voldoende ontwikkelde spierballen heeft, maar ook net even wat leuker in de spulletjes zit. De standaardversie Trendline is niet karig uitgerust, maar mist ten opzichte van de Comfortline zaken als chromen accenten, automatische klimaatregeling en comfortstoelen.
Dieselen begint bij 33.265 euro, maar reken erop dat je snel op een dieselgestookte Passat Variant van pakweg 40.000 euro uitkomt. Volkswagen rekent al met al stevige prijzen in een felbevochten segment. Gelukkig helpt de hoge restwaarde een handje mee. De leaseprijzen liggen meer in lijn met die van de concurrenten dan de catalogusprijzen.