Ford halveert aantal toeleveranciers
DEARBORN - De Amerikaanse autofabrikant Ford gaat het aantal toeleveranciers halveren. Met de overblijvers sluit het bedrijf langdurige contracten. Het autoconcern hoopt daarmee jaarlijks miljarden dollars te besparen.
Dat maakte Ford donderdag bekend.Ford wil het huidige aantal van 2500 toeleveringsbedrijven terugbrengen tot minder dan 1000. Het bedrijf heeft zeven toeleveranciers aangewezen waar het zaken mee gaat doen. Het gaat onder meer om de Amerikaanse ondernemingen Visteon en Delphi en het Zweedse Autoliv.
De geselecteerde „strategische leveranciers” worden in een vroeg stadium bij het ontwerpproces betrokken en krijgen voorschotten voor ontwikkelingskosten. „Doordat we langer lopende contracten aangaan hoeven de leveranciers niet bang te zijn dat Ford hen plotseling zal laten vallen. Op hun beurt moeten de toeleveranciers onderdelen concurrerend verkopen en Ford toegang geven tot nieuwe technologie”, aldus Tony Brown, vice-president voor de internationale inkoopafdeling van Ford.
Het plan omhelst in eerste instantie twintig cruciale onderdelen, zoals stoelen, banden en bumpers. Ford geeft hier jaarlijks 35 miljard dollar aan uit. Het aantal leveranciers van deze zaken moet verminderd worden van 200 nu tot minder dan 100 ondernemingen straks.
Ford heeft net als andere Amerikaanse autofabrikanten te maken met dalende winsten en teruglopende verkoopcijfers. Het marktaandeel van Ford in de Verenigde Staten is dit jaar teruggelopen met 0,6 procentpunt tot 19,1 procent.