Kerk & religie

Duits theoloog uit kritiek op commercialisering

Het ”lieve geld” heeft de ”lieve God” vervangen. Geld heeft niet alleen een materiële en economische dimensie, maar ook een culturele en godsdienstige. Wie zijn vertrouwen op geld stelt, maakt het tot een ”zichtbare God”.

Kerkredactie
7 June 2002 09:47Gewijzigd op 13 November 2020 23:36

Dat betoogt de Duitse theoloog en sociaal ethicus prof. Martin Honecker uit Bonn. Hij kritiseert in het Duitse tijdschrift voor medische ethiek de beslissende rol van het geld op bijna alle levensterreinen, zoals dat blijkt in de globalisering, de financiering van de gezondheidszorg en de inrichting van de kerkfinanciën.

Gevaarlijk wordt het wanneer alles in het leven zich op het geld richt. „De globalisering van de wereldsamenleving met economische middelen alleen leidt naar verlies van beschaving en culturen, ja kan zelfs plaatselijke culturen verwoesten.”

Welke gevolgen de commercialisering van het heil heeft, laat zich aflezen in de aflaathandel die in de zestiende eeuw leidde tot de Reformatie, schrijft Honecker. „De Bijbel waarschuwt enerzijds tegen verafgoding van het geld, anderzijds maant het tot verantwoordelijke omgang hiermee. De deugd van de juiste omgang met geld vermijdt twee extremen: gierigheid en verkwisting.”

Honecker doet een pleidooi voor „ontmythologisering” van het geld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer