Alfa 156 vooral onderhuids opgefrist

Bijna een half miljoen Alfa Romeo’s 156 vonden in een tijdsbestek van vier jaar hun weg naar een eigenaar. Een ongekend aantal voor een merk dat meer dan verlegen was om een heus succesnummer. De 156 bracht Alfa Romeo een serieuze positie in de zakelijke markt. Een plekje dat het merk graag wil vasthouden. De Auto van het Jaar 1998 is daarom goed onder handen genomen. Met nieuwe motoren als belangrijkste noviteit.

Arno Witvliet
31 May 2002 09:40Gewijzigd op 13 November 2020 23:35
Alfa friste de 156 vooral motorisch op. ¶ ¶ fotoverantwoording: Foto
Alfa friste de 156 vooral motorisch op. ¶ ¶ fotoverantwoording: Foto

De Alfa Romeo kent sinds kort een nieuw topmodel. Deze 156 GTA rondt de modellijn naar boven af, met als belangrijkste wapen een indrukwekkend 3,2 liter V6 24V aggregaat onder de motorkap, dat de Italiaan een maximumvermogen verschaft van 184 kW/250 pk bij 6200 tpm en een maximumkoppel van 300 Nm bij 4800 tpm. De 156 GTA realiseert een topsnelheid van 250 km/h en is in staat in 6,3 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. Alfa Romeo zou Alfa Romeo niet zijn wanneer het bij de transplantatie van dit enorme hart was gebleven.

Voor de 156 GTA werd een compleet nieuwe voorwielophanging ontwikkeld. In combinatie met een aangepaste afstemming van vering, dempers en stabilisatoren voorziet een en ander niet alleen in een nog scherper stuurgedrag, maar bovendien in een minder comfortabel, maar wel stabieler en communicatiever weggedrag. Ondanks de aantrekkelijke specificaties zal deze GTA slechts een klein deel van de totale afzet voor zijn rekening nemen. De prijs van 49.475 euro is daarvoor een alleszins plausibele verklaring.

Aanwinst
Een adembenemend snel topmodel is vanuit marketingoverwegingen zonder meer een interessante aanwinst vanwege de uitstraling die een dergelijke variant op de gehele serie heeft. Het brood moet echter verdiend worden met de volumemodellen, en die zijn tegelijk met de komst van de 156 GTA onder handen genomen. Dat is aan de buitenzijde overigens niet of nauwelijks te zien. En dat is maar goed ook, want de vormen en lijnen van de 156 zijn dermate fraai dat stilistische aanpassingen het evenwicht wellicht verstoord zouden hebben.

Het interieur daarentegen is onmiskenbaar aan de vernieuwingsdrang ten prooi gevallen. Zo is het dashboard opnieuw ingedeeld en is de 156 voortaan voorzien van een infodisplay, volledig geïntegreerd audiosysteem en een automatische klimaatregeling, die in twee zones instelbaar is. De wijzigingen zetten de Alfa echter niet op een enorme voorsprong. Zo’n beetje alle concurrenten beschikken over deze voorzieningen, zodat deze aanpassingen meer het inlopen van achterstand zijn.

Datzelfde geldt in meer of mindere mate voor de nieuwe veiligheidsitems zoals het overigens prima functionerende dynamisch stabiliteitscontrolesysteem VDC en de standaardmontage van sidebags in de voorstoelen en windowbags. In deze klasse zijn zes airbags inmiddels gemeengoed, zodat ook hier geldt dat er wat achterstallig onderhoud is gepleegd.

Alfa Romeo maakt verder gewag van de mogelijkheid om de auto met zaken als een cruise control en een regensensor uit te rusten, hetgeen niet bepaald als bijzonder progressief beschouwd kan worden. Het gemonteerde Connect-systeem is echter nog steeds voorbehouden aan een beperkt aantal modellen, waaronder de Alfa Romeo 147 en een aantal Fiats. Dit systeem, dat op afroep de meest uiteenlopende informatie kan verstrekken, integreert tevens functionaliteiten als muziek en navigatie.

Bougies
Het opvallendste nieuwsfeit bij de introductie van de vernieuwde Alfa Romeo 156 is het debuut van een direct ingespoten benzinemotor. De zogenaamde 2.0 JTS kenmerkt zich door een viercilinderblok waarvan de zuigers een gezamenlijke inhoud van 2,0 liter meten. De 2.0 JTS (Jet Trust Stoichiometric) is volgens Alfa Romeo een uiterst efficiënt werkende krachtbron, die uitstekende prestaties combineert met het brandstofverbruik van een veel minder sterke krachtbron. Tot 1500 tpm werkt de motor met een armmengseltechniek, waarbij de benzine in tegenstelling tot andere direct ingespoten benzinemotoren juist in de richting van de bougies verneveld wordt. Daarboven is er sprake van een andere lucht-brandstofverhouding, die hogere prestaties mogelijk maakt zonder dat de zuigers en inlaatkanalen aangepast hoeven te worden.

De 156 2.0 JTS is goed voor een maximumvermogen van 121 kW/165 pk bij 6400 tpm en een maximumkoppel van 206 Nm bij 3250 tpm. Aldus gemotoriseerd is de 156 in staat in 8,2 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te bereiken, om daarna desgewenst een topsnelheid van 220 km/h neer te zetten. De grote vraag is natuurlijk de hoeveelheid brandstof die het aanspreken van een dergelijk potentieel vergt. Gemiddeld verstookte de Italiaan gedurende de testperiode elke 10,4 kilometer 1 liter euro loodvrij. Dat is geen bijzonder spaarzaam resultaat, maar in het licht van het motorvermogen en de gretigheid waarmee de krachtbron haar arbeid verricht, redelijk bevredigend.

Belangrijker echter zijn de souplesse en het lage geluidsniveau waardoor de JTS-motor zich positief onderscheidt van de 2,0 liter Twin Spark-motor die hij vervangt.

Uitrusting
De Alfa Romeo 156 is fors duurder geworden. De 156 1.6 T-Spark Progression moet als minst expensieve uitvoering nog altijd 24.685 euro kosten. De standaarduitrusting echter is rijker dan ooit en omvat naast de standaard reeds aanwezige zaken als abs, twee airbags, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare voorramen en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening voortaan ook de reeds gememoreerde side- en windowbags, alsmede automatisch geregelde airconditioning, gsm-voorbereiding, boordcomputer, armsteun tussen de voorstoelen, mistlampen voor en een audiosysteem met cd-speler.

Vanaf de 156 2.0 JTS is er keus tussen Progression en Distinctive, waarbij de laatste zich niet alleen onderscheidt door een prijskaartje dat 1380 euro hoger ligt, maar ook voorziet in zaken als lichtmetalen velgen, cruise control, Bose-audiosysteem, lederen stuurwiel en elektrisch bedienbare achterramen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer