Fiat geeft Croma nieuwe kans

De Fiat Croma is na jaren terug van weggeweest. Fiat is groot in kleine auto’s, maar zag kennelijk voldoende kansen in de markt om oude tijden te laten herleven en opnieuw een Croma te bouwen. Maar dan anders.

22 July 2005 19:59Gewijzigd op 14 November 2020 02:47
Met de nieuwe Croma is Fiat terug in het segment van grote auto’s. De wagen combineert de voordelen van een stationwagon en van een MPV. Foto’s RD, Henk Visscher
Met de nieuwe Croma is Fiat terug in het segment van grote auto’s. De wagen combineert de voordelen van een stationwagon en van een MPV. Foto’s RD, Henk Visscher

Fiat heeft zich bijzonder ingespannen om uit te leggen waarom de Croma er moest komen. Opvallend veel mensen herinneren zich de Croma namelijk als Fiats laatste grote auto, die niet in staat bleek om Fiats aanwezigheid in dit segment nog langer te rechtvaardigen. De Croma heeft een slecht imago, vooral vanwege kwaliteitsproblemen in het verleden. Fiat zelf stelt echter dat de Croma een succesvolle auto is geweest. Tussen 1985 en 1994 zijn er meer dan 450.000 exemplaren geproduceerd. Bovendien was de Croma in 1986 de eerste personenwagen die met een direct ingespoten dieselmotor werd geleverd. Feit is echter wel dat je vandaag de dag nog zelden een Croma ziet rijden. Waarom Fiat uiteindelijk besloten heeft om de naam Croma na ruim tien jaar opnieuw aan een auto te verbinden, is dan ook een intrigerende vraag. Vanzelfsprekend is het immers allerminst.

De nieuwe Fiat Croma is niet als voorheen een conventionele vijfdeurs hatchback. Fiat spreekt zelf in dit verband over een Comfort Wagon, die de voordelen van een stationwagon en van een MPV combineert. De Croma is ruimer dan een stationwagon, heeft een hogere zitpositie en onderscheidt zich ten opzichte van een MPV door de wegligging van een sedan en door een elegantere en meer gestroomlijnde vormgeving.

Opvallend
Fiat geeft echter een voorstelling van zaken waarop veel is af te dingen. De Croma biedt bijvoorbeeld minder bagageruimte dan een Opel Vectra Station Wagon en heeft niet hetzelfde aantal zitplaatsen en de prettig hoge zitpositie als een Seat Alhambra. Feit is wel dat de Croma inderdaad het midden houdt tussen een stationwagon en een MPV. De auto kenmerkt zich dan ook door afwijkende buitenmaten, die door de Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro in het koetswerk van de Croma zijn gevangen. Mooi of niet, de nieuwe Fiat Croma is in ieder geval een opvallende auto.

Fiat introduceerde ooit in de Croma de direct ingespoten dieselmotor. Dat voorbeeld hebben velen nagevolgd. Met de nieuwe Croma bewijst Fiat opnieuw dat het nog altijd tot de top van de markt behoort, als het dieseltechnologie betreft. De direct ingespoten common rail turbodiesel onder de motorkap van de Croma is namelijk een prachtige machine, die ook in de Opel Vectra, Saab 9-3 en diverse Alfa’s Romeo uitstekende diensten bewijst. De 110 kW/150 pk sterke 1,9 liter viercilinder zestienklepper vindt zijn oorsprong in de ontwikkelcentra van Fiat. De machine loopt mooi rond en is zuinig, snel en stil.

De diesel vormt een prima duo met de uitstekend schakelende zestraps automatische transmissie, maar hij wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Over de prestaties van de 1515 kilogram wegende Italiaan niets dan lof. In 9,9 seconden sprint de auto vanuit stilstand naar 100 km/u, en pas bij 205 km/u is de topsnelheid bereikt. Dit combineert de auto met een gemiddelde consumptie van 1 op 15,5, een prima resultaat.

Veilig en stabiel
Ondanks de plezierige motor zal de Croma 1.9 MultiJet 16v Emotion Automaat een zeldzaamheid blijven. Voor slechts 1300 euro meer levert Fiat namelijk de Croma 2.4 MultiJet 20v Emotion Automaat, die voor dat bedrag niet alleen een extra cilinder, maar ook nog eens 50 pk extra spierballen in de aanbieding heeft.

De Fiat Croma deelt zijn platform met de Opel Vectra, en daardoor komen de rijeigenschappen van de Croma dus grotendeels met die van de Vectra overeen. De Croma is een comfortabele auto, die aangenaam geveerd en gedempt is. De verwerking van oneffenheden in het wegdek is dan ook adequaat. In bochten helt de Croma wat meer dan gemiddeld over, wat zich vertaalt in duidelijk maar allerminst venijnig onderstuur. De auto laat zich eenvoudig corrigeren en toont zich veilig en stabiel. Dat wordt versterkt door prima functionerende remmen en de elektrohydraulische stuurbekrachtiging waarmee de Croma zich behoorlijk direct met voldoende gevoel laat plaatsen.

In het interieur openbaren zich de echte voordelen van de Croma. Allereerst is er de makkelijke instap. De stoel staat relatief hoog en door de wagenhoogte is er meer dan voldoende hoofdruimte beschikbaar. Ook voor de ledematen heeft de Croma meer dan voldoende ruimte beschikbaar. Achter het stuurwiel zit je redelijk. De stoel is weliswaar goed verstelbaar en prima vormgegeven, maar het stuurwiel kan enkel in lengterichting worden versteld. Het steekt bovendien onder een merkwaardige hoek uit het dashboard, zodat het verlangen naar hoogteverstelling wordt versterkt.

Fiat heeft een modern gestileerd dashboard met mooie materialen gemonteerd. De pookknop is geïntegreerd met de middenconsole en ontneemt het zicht op de bediening van de automatische klimaatregeling. Vermeldenswaardig is verder dat Fiat, net als Saab dat sinds jaar en dag doet, het contactslot tussen de voorstoelen heeft gemonteerd.

Dubbele bodem
De bagageruimte meet een inhoud van 500 liter en kan met het neerklappen van de achterbank worden uitgebreid tot 1610 liter. De achterbank is niet uitneembaar en er kan geen vlakke laadvloer worden gerealiseerd. Optioneel levert Fiat een bagageruim met dubbele bodem die dat euvel voor een bescheiden bedrag (150 euro) uit de wereld helpt.

De nieuwe Fiat Croma is kortom helemaal geen verkeerde auto. De Italiaan oogt wat merkwaardig, maar combineert comfort en binnenruimte met moderne en fijne techniek. Bovendien zijn de prijzen scherp gecalculeerd en kan de auto bogen op een royaal uitrustingsniveau. Resteert enkel de vraag of de beoogde doelgroep zich aan een Fiat wil binden of toch het betere imago van bijvoorbeeld Peugeot of Volkswagen de doorslag laat geven. De tijd zal het leren.

Fiat Croma 1.9 MultiJet 16v Emotion Automaat

Techniek

Cilinderinhoud: 1910 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 320 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,9 seconden; topsnelheid: 205 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4756 mm; breedte: 1775 mm; hoogte: 1597 mm; wielbasis: 2700 mm; gewicht: 1515 kilogram; inhoud bagageruimte: 500-1610 liter; brandstoftank: 62 liter; Fiat Croma 2.2 16v Active: 26.995 euro; Fiat Croma 1.9 MultiJet 8v Active: 29.995 euro; Fiat Croma 1.9 MuliJet 16v Emotion Automaat: 38.695 euro.

Waardering

Plus: prijs, uitrusting, binnenruimte, krachtbron

Min: imago

Alternatieven

Ford Mondeo 2.2 TDCi Ghia Exclusive:

36.650 euro

De oudste in deze vergelijking. Desalniettemin nog altijd een prima en fijn rijdende auto. Zeker met de 155 pk sterke diesel onder de kap in combinatie met de royale Ghia Exclusive-uitrusting een auto om rekening mee te houden.

Opel Signum 1.9 CDTi 150 pk Elegance:

39.545 euro

Ruim en duur. En amper verkocht, zodat exclusiviteit verzekerd is. Prima auto met een fantastische motor onder de kap. Valt door zijn prijsstelling in deze vergelijking echter feitelijk buiten de boot.

Toyota Avensis Liftback 2.2 D-4D D-CAT Clean Power Executive:

35.750 euro

De goedkoopste, krachtigste en rijkst uitgeruste van dit kwartet. En ook nog eens van topklasse bouwkwaliteit. De enige Japanner in deze vergelijking heeft prima kaarten. Vooral de 177 pk sterke dieselmotor is veelbelovend. Leren bekleding is bij de prijs inbegrepen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer