Fransoos met ”Sesam open u”-deuren

Echt vernieuwend. Dat vindt Peugeot zelf van de nieuwe 1007. En waar de auto verschijnt, weet hij veelal verbaasde blikken als vanzelf naar zich toe te trekken. Dat de 1007 opvallend is, staat buiten kijf. De beloofde vernieuwing vraagt echter om een nader onderzoek.

Arno Witvliet
24 June 2005 08:33Gewijzigd op 14 November 2020 02:41
De nieuwe Peugeot 1007 heeft een uniek uiterlijk en biedt –door de schuifdeuren– een praktische toegang tot het interieur. Foto\'s RD, Anton Dommerholt
De nieuwe Peugeot 1007 heeft een uniek uiterlijk en biedt –door de schuifdeuren– een praktische toegang tot het interieur. Foto\'s RD, Anton Dommerholt

De Peugeot 1007 is allesbehalve een flets muurbloempje. Om te beginnen lijkt de kleurenwaaier van Peugeot samengesteld te zijn op basis van de veelkleurigheid in een snoepwinkel. Vooral de felgele lak van de testwagen maakt van de auto een kanarie tussen de spreeuwen. En wie denkt dat de kleurstelling van het koetswerk al schokkend genoeg is, schrikt onvermijdelijk van de felrode banen en vakken in de interieurstoffering.

Overigens is de 1007 een ideale wagen voor spijtoptanten. Vind je na een tijdje je interieur niet meer helemaal oké, dan bestel je gewoon een nieuwe zogenaamde Caméléo-set, waarmee je het geheel in een oogwenk een nieuwe ”look and feel” kan geven. Behalve door de kleurstelling onderscheidt de Fransoos zich door zijn kekke vormgeving. Breed, hoog en kort. Zo laat de nieuweling zich simpel omschrijven. En met twee enorme schuifdeuren aan weerzijden.

Peugeot levert de nieuwe 1007 met drie motoren, waarvan er eentje dieselolie belieft. Van de resterende twee is de 110 pk sterke 1,6 liter zestienklepper enkel leverbaar in combinatie met een elektronisch gestuurde vijftraps transmissie die je handmatig kunt bedienen, maar waar het koppelingspedaal ontbreekt. De basismotorisering wordt gevormd door een 55 kW/75 pk sterke 1,4 liter viercilinder achtklepper, die zowel met deze pientere transmissie als met een traditionele handgeschakelde vijfversnellingsbak gecombineerd kan worden. Het zal om die reden dan ook geen verbazing wekken dat Peugeot verwacht vooral deze krachtbron onder de motorkap van de 1007 te zullen gaan leveren.

Stabiel
En daarmee hebben we meteen een van de voornaamste minpunten van de 1007 te pakken. De 1007 1.4 is namelijk een langzame jongen. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u vergt 15,6 seconden. De versie met 2T-transmissie doet er met 17,8 nog eens twee volle seconden langer over. Een en ander houdt verband met het gewicht van de Fransoos. Met 1115 kilogram is de 1007 niet bepaald een lichtgewicht. Gevolg is echter wel dat inhaalmanoeuvres vooraf goed overdacht moeten worden. Even soepel een wagentje voorbijsteken tijdens een acceleratie is er niet bij.

In stadsverkeer beschikt de Fransoos echter over voldoende vermogen. Het brandstofverbruik valt met een gemiddelde score van 1 op 14,1 wat tegen, maar is te herleiden tot de stevige inspanning die de machinerie moet leveren.

De Peugeot voelt allerminst als een kleine auto aan. De auto is stevig en toont zich behoorlijk stabiel. In bochten helt de opvallende Fransoos nauwelijks over en reageert de auto in het grensbereik met een goed te hanteren dosis onderstuur.

De besturing zelf stemt minder tot tevredenheid. De 1007 stuurt licht en niet al te duidelijk, wat opmerkelijk is. De Peugeots 307 en 407 laten immers zien dat Peugeot dit onderdeel wel degelijk goed onder de knie heeft. De handgeschakelde vijfversnellingsbak geeft daarentegen allerminst reden tot klagen. Voor de remmen geldt hetzelfde. De 1007 is stevig geveerd, maar niet oncomfortabel hard. De demping aan de achterzijde zou echter voor het mooi wat zachter mogen zijn.

De toegang tot het interieur wordt verschaft door twee grote schuifdeuren die van een afstand elektrisch geopend en gesloten kunnen worden. Een leuke gimmick om nieuwsgierige passanten die al te nadrukkelijk naar binnen kijken, eens flink te laten schrikken. Achter de zogenaamde Sésame-deuren (inderdaad van ”Sesam open u”) bevindt zich een ruim interieur, waarin zowel voorin als achter meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen beschikbaar is.

Acrobatische beweging
Achterin zijn twee separate zetels gemonteerd die in lengterichting verstelbaar zijn en kunnen worden ingeklapt. Helaas zijn ze niet uitneembaar. In de achterste stand resteert overigens nauwelijks bagageruimte. Een inhoud van 154 liter houdt natuurlijk niet over. Wie de achterstoelen helemaal naar voren schuift, kan echter op 326 liter rekenen.

Peugeot heeft prima meubilair gemonteerd waarop je een lange rit prima kan uitzitten. Minder enthousiast maakt het ontbreken van armsteunen aan de portieren of stoelen. En ronduit onhandig is de positie van de gordels. De B-stijl van de auto zit relatief ver naar achteren, waardoor een acrobatische beweging nodig is om de gordel vanuit de voorstoel te pakken te krijgen. Voordeel van plaatsing van de B-stijl is overigens wel de zeer makkelijke instap voor de achterpassagiers.

Peugeot voorziet verder in tal van bakken en vakken voor het slim opbergen van allerhande spullen.

De Peugeot 1007 is in de basis een kansrijke auto. De Fransoos heeft een uniek uiterlijk, biedt een unieke en praktische toegang tot het interieur en is sowieso een praktische auto. Grootste bezwaar van de 1007 is het gebrek aan spierkracht om de auto fatsoenlijk van zijn plaats te krijgen.

Om nog maar te zwijgen over zijn prijs. Met een aanvangsprijs van 16.800 euro is de 1007 namelijk allesbehalve een koopje. En een beetje leuke versie gaat al snel richting de 20 mille. En daardoor zullen we de 1007 wellicht minder vaak zien dan zijn veel goedkopere uitdagers.

Peugeot 1007 1.4 Gentry
Waardering
+ interieur, schuifdeuren, uitrusting
- prestaties, draaicirkel

Techniek
Cilinderinhoud: 1360 cc; maximumvermogen: 55 kW/75 pk bij 5400 tpm; maximumkoppel: 118 Nm bij 3300 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 15,6 seconden; topsnelheid: 165 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3731 mm; breedte: 1686 mm; hoogte: 1445 mm; wielbasis: 2315 mm; gewicht: 1115 kilogram; inhoud bagageruimte: 154-326 liter; brandstoftank: 40 liter; Peugeot 1007 Gentry 1.4: 18.400 euro.

Alternatieven
Fiat Idea 1.4 16V Dynamic Plus
Deze Italiaan is ruim, maar minder slim en praktisch dan de drie uitdagers in deze vergelijking. Ook de onderstelkwaliteiten van de auto halen het niveau van de rest niet. Daar zet de Fiat echter een prima uitrusting en scherpe prijsstelling tegenover.

Opel Meriva 1.6 16V Essentia: 18.600 euro
De Meriva is een uitstekende auto. Duurder en ruimer en bijna net zo doordacht als de twee Fransen in deze vergelijking. Wie de Modus of de 1007 net een maatje te klein vindt en net even meer te besteden heeft, kan gewoon niet om de Opel heen.

Renault Modus 1.6 16V Expression Luxe: 18.595 euro
De Modus is een slimme en doordachte auto. Rijdt goed en komt met de sterke 1,6 liter zestienklepper ook prima van zijn plaats. Goed uitgerust bovendien.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer