Mannen vaker in supermarkt
Meer mannen gaan naar de supermarkt. De boodschappenlijstjes zijn langer en het koopgedrag selectiever.
Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van Retail Insights uit het Belgische Kontich naar de invloed van de prijzenoorlog tussen de supermarkten op het koopgedrag in Nederland.
Ruim een op de zes bezoekers van een supermarkt in ons land is man. „Twee jaar geleden lag dat percentage nog een stuk lager”, zegt K. Laureys van het onderzoeksbureau. „Deze groei is vooral te zien onder jonge mannen en is een gevolg van de emancipatie. Mannen worden vaker betrokken bij het huishouden.”
In vergelijking met omringende landen blijft Nederland nog steeds achter.
Dat heeft volgens Laureys er vooral mee te maken dat veel vrouwen parttime werken en dat er veel supermarkten in de directe omgeving van huis en school zijn. „Vrouwen halen snel even boodschappen. Maar vooral in het weekeinde ligt het percentage mannen veel hoger. Dan worden ook geregeld met het gehele gezin boodschappen gedaan.”