Bevolking Tholen pleit voor veiliger schoolroute
De schoolroute naar het nieuw te bouwen Markiezaat-college in Tholen moet veiliger worden dan nu door de gemeente wordt voorgesteld. Die eis legde een twintigtal verontruste ouders woensdagavond bij het college tijdens een informatiebijeenkomst in zaal Meulvliet.
Ook is de wijk Stadszicht bang voor rondhangende leerlingen op de speelplaatsen in de buurt, met alle overlast van dien. Locatiedirecteur Wim Dominicus van het Markiezaat-college pleitte voor een bushalte dichter bij school en zo mogelijk een betere dienstregeling.
De wethouders Van Kempen en Heijboer hadden woensdag alle moeite om de zaal te overtuigen van hun goede bedoelingen. De gemeente moet bij de planvorming rond het Markiezaat-college ook rekening houden met ruimtelijke ontwikkelingen in de verdere toekomst, als de wijken Stadszicht II en III worden gerealiseerd. Tegen die tijd komen er meerdere ontsluitingen voor langzaam verkeer richting het schoolgebouw.
Vooralsnog moet de Zoekweg alle verkeersdruk opvangen, met vervoersbewegingen vanaf de Molenvlietsedijk en vanuit de wijk Stadszicht. En dat terwijl die weg in de ogen van veel ouders nu al bijzonder gevaarlijk is. „Wat heb ik aan de lange termijn, als mijn kind volgend jaar wordt doodgereden?” vroeg een verontruste moeder zich af.
De Zoekweg wordt straks wel verbreed naar 7 meter, waarbij er aan weerszijden fietsstroken komen van rood asfalt. Het bestaande trottoir wordt doorgetrokken. Achter Meulvliet volgt een knik, richting de nieuwe school. Voor de aanwezigen gaan die voorzieningen niet ver genoeg. Zij pleitten voor vrijliggende fietsstroken, die duidelijk van de rijbaan zijn gescheiden.
Ook zou er op uren met veel kinderen op de weg een verbod moeten komen voor zwaar verkeer.
Akkerbouwer Johan van der Wel vroeg om ook de Luchtenburgseweg te verbreden. Over deze momenteel 3 meter brede weg rijden straks honderden leerlingen naar zowel het Markiezaat- als het Calvijncollege. Van der Wel is met zijn landbouwvoertuigen al enkele malen bij bijna-ongelukken met brommers en fietsers betrokken geweest.
Tevens vroeg hij aandacht voor de in zijn ogen nog gevaarlijker Eeweg, waar snelverkeer overheen rijdt. De Luchtenburgseweg is sinds twee jaar aangewezen als schoolroute. Van der Wel toonde zich ernstig bezorgd. „Het is wachten op een dodelijk ongeluk.”
Cor Laseur uit de wijk Stadszicht vreesde overlast van leerlingen, voor wie de nabijgelegen vestiging van C1000 een lokkertje zou zijn. De route tussen de school en de supermarkt loopt precies door de wijk, met op de Binnenkamer ook een speelterrein voor de kleinere jeugd. Ook omdat het om vmbo-leerlingen gaat, had Laseur zijn twijfels.
Directeur Dominicus deelde die twijfels niet. Volgens hem heeft zijn type school te maken met een imagoprobleem. „We hebben last van een probleem met jongeren die op het vmbo zitten in sommige gedeelten van het land. Maar we herkennen ons niet in het beeld dat landelijk wordt geschetst.”
Overigens had Dominicus eerder in de avond al gepleit voor een bushalte dichter bij school. De afstand tussen de halte en de school wordt straks een kilometer. „En hoe langer het stuk dat ze moeten lopen, hoe minder grip we er als school op hebben.”
De huidige locatie, juist achter Meulvliet en het zwembad, is mede gekozen omdat de gemeente daar al grond in eigendom had. Het schoolgebouw moet er snel komen, om een verdere leegloop van de vestiging in Sint Maartensdijk te voorkomen. De totale bouwkosten gaan 8 miljoen euro bedragen. De gemeente legt 2,5 miljoen euro bij. De provinciale commissie omgevingsbeleid heeft inmiddels positief gereageerd op de locatiekeuze en de verdere plannen. Hoe snel de school er komt, hangt mede af van eventuele bezwaren van belanghebbenden.