Economie

Onur Air zet de tegenaanval in

Onur Air ligt zwaar onder vuur. Het imago van de maatschappij ligt aan diggelen. „Onterecht”, vindt general manager Esat Aksak van Onur. De Turken zetten de tegenaanval in.

13 May 2005 21:01Gewijzigd op 14 November 2020 02:32
DÜSSELDORF – Een vliegtuig van Onur Airlines op het vliegveld van Düsseldorf. Voorlopig een van de laatste, want ook in Duitsland zijn de vliegtuigen van de maatschappij niet langer welkom. Het bedrijf is boos en verdenkt de inspecties van Nederland e
DÜSSELDORF – Een vliegtuig van Onur Airlines op het vliegveld van Düsseldorf. Voorlopig een van de laatste, want ook in Duitsland zijn de vliegtuigen van de maatschappij niet langer welkom. Het bedrijf is boos en verdenkt de inspecties van Nederland e

De incidenten bij Onur Air stapelen zich op. Noodverlichting deugt soms niet, kaarten zijn verouderd, in 2003 belandde een toestel naast de baan op de luchthaven Eelde, begin mei moest een vliegtuig met motorstoring terugkeren naar Schiphol, in Maastricht zette een kist zijn wielen aan de grond met een defect aan een deel van de straalmotor, zondag moest een toestel een noodstop maken op de Turkse luchthaven van Antalya.

Onur staat in Nederland al een jaar onder verscherpt toezicht, voor twee toestellen gold al een landingsverbod. Het laatste incident, in Antalya, was voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) de druppel die de emmer deed overlopen. De Turkse maatschappij heeft een vliegverbod van een maand. Ook in Duitsland is Onur niet langer welkom.

De maatschappij laat het er niet bij zitten en spant dinsdag een kort geding aan, aldus Onur-woordvoerder Aksak.

Hoe ervaart u alle commotie?
„Wij zijn compleet verbaasd en zeer teleurgesteld. Dergelijke incidenten kunnen zich bij iedere maatschappij voordoen. Wij hebben alle voorvallen correct afgehandeld.”

Maar het zijn bij Onur wel angstig veel incidenten op een rij.
„Wij zijn ook geen kleine maatschappij. We vliegen met maar liefst 25 toestellen. Wij krijgen net de oorzaak van de motorstoring op Schiphol door. Deze is veroorzaakt door een metalen voorwerp dat van buitenaf de motor heeft beschadigd. Dat kan iedereen overkomen. Bij KLM doen zich ook veel problemen voor, kijk maar in het jaarrapport van de IVW. Alleen komen die niet in de pers. Misschien is daar wel een reden voor.”

Vertel eens.
„Onur heeft 50 procent van de markt naar Turkije in handen. Alleen al komend weekend zouden we 8000 passagiers van en naar Turkije brengen. Wij verdenken -maar dat is mijn persoonlijke mening-Nederland ervan dat het ons uit concurrentieoverwegingen aanpakt. Onze advocaat probeert sinds woensdag in contact te komen met de IVW. Maar het lukt niet. Wij willen keiharde bewijzen welke incidenten tot het vliegverbod hebben geleid.”

Kun je in Turkije niet gewoon stiekem wat meer sjoemelen met onderhoud dan in Nederland?
„Nee, de Turkse luchtvaartinstanties maken deel uit van de Europese luchtvaartautoriteit, JAA, de Joint Aviation Authority. Als zij sjoemelen met de normen, worden ze uit de organisatie gezet. Bovendien heeft ons onderhoud plaats bij Lufthansa, Air France en Rolls-Royce. Dat zijn gerenommeerde bedrijven.”

Hoe groot is de schade voor Onur?
„Erg groot. Ik kan geen exacte bedragen noemen. Maar als het vliegverbod in Nederland en Duitsland van kracht blijft, kost ons dit 20 tot 25 miljoen euro per maand. We lopen hierdoor grote klappen op. Ons imago is behoorlijk beschadigd, zeker weten. De kosten gaan we verhalen op de IVW.”

Wat gaat u eraan doen om de schade te herstellen?
„We gaan een goede pr-afdeling oprichten en klanten terugwinnen.

Durft u nog aan boord te stappen?
„Absoluut.”

Kunt u zich voorstellen dat passagiers niet meer durven?
„Natuurlijk. Zeker na alle negatieve publiciteit. Maar het is niet terecht. We vliegen sinds 1992. En we vliegen nog steeds! Gek hè?”

Uw website is opeens ook uit de lucht.
„Echt waar? We gaan direct kijken. Dat moet een storing zijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer