Plus van nieuwe Golf is MPV-karakter

Hoe verbouw je succesvol een succesnummer? Voor die uitdaging zag Volkswagen zich geplaatst toen de verkoopafdeling had besloten dat de markt rijp was voor een nieuwe variant van de Golf. Voor een auto die meer ruimte en meer flexibiliteit voor nauwelijks meer geld zou bieden. Zo’n wagen noem je Golf Plus. Vooral omdat je het origineel natuurlijk geen Golf Min gaat noemen. Naast de Golf Plus belandt de ’gewone’ Golf toch onmiskenbaar in de min.

13 May 2005 08:21Gewijzigd op 14 November 2020 02:32
De Golf Plus verschilt van de ‘gewone’ Golf door een hogere zitpositie, meer binnenruimte en een grotere flexibiliteit. Foto’s RD, Anton Dommerholt
De Golf Plus verschilt van de ‘gewone’ Golf door een hogere zitpositie, meer binnenruimte en een grotere flexibiliteit. Foto’s RD, Anton Dommerholt

De zogenoemde multi purpose vehicles, afgekort MPV’s, zijn een enorm succes. Niet in de laatste plaats door de niet aflatende stroom van nieuwe modellen en varianten die de automobielindustrie weet voort te brengen. Inspanningen die de consument hogelijk waardeert, want de handige en praktische MPV’s nemen inmiddels een substantieel deel van de totale afzet voor hun rekening. Geen wonder dat de marktontwikkelingen door autofabrikanten nauwlettend worden gevolgd en afgezet tegen de eigen modellen. Op basis hiervan heeft Volkswagen vastgesteld dat er ruimte was voor een model tussen de Golf en de Touran, dat de buitenmaten van de eerste zou moeten combineren met de voordelen van de tweede. De Golf Plus was geboren.

Ondanks de naamgeving is de Golf Plus geen verlengde of verhoogde Golf. Volkswagen heeft de auto een geheel eigen gezicht gegeven. Nagenoeg alle uiterlijke kenmerken en onderdelen wijken af van die van de ’gewone’ Golf. En toch heeft Volkswagen het familiegezicht en de overeenkomsten met de Golf zorgvuldig in de Golf Plus laten terugkomen. De Golf Plus is zonder meer een leuke auto om te zien. Zeker in vergelijking met de suffe, vooral praktische styling van de Touran is de Golf Plus een vlotte en dynamische verschijning. Ten opzichte van de Golf zijn de maten en wielbasis niet of vrijwel niet gewijzigd. Enkel voor de hoogte geldt een uitzondering. De Golf Plus is 9,5 centimeter hoger dan de Golf. Dat is vooral bedoeld om in de Golf Plus een hogere zitpositie te kunnen realiseren.

Aangenaam stil
De Golf Plus is leverbaar met drie benzinemotoren en twee diesels, waarvan de sterkste in de beproefde Golf Plus dienstdeed. Deze 2,0 liter direct ingespoten turbodiesel perst uit vier cilinders en zestien kleppen een maximumvermogen van 103 kW/140 pk en een maximumkoppel van 320 Nm. Dat de Golf Plus daarmee meer dan vlot uit de startblokken komt, behoeft geen betoog. In 9,7 seconden speert de Volkswagen vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid van 202 km/u kwam in de stoutste dromen van de eerste bezitters van een Golfje Diesel niet eens voor.

Behalve snel is de Golf Plus 2.0 TDI aangenaam stil. En dat is opvallend omdat de oudere 1,9 liter TDI motor, waarmee ook de nieuwe Golf Plus nog uitgerust kan worden, zich op dit onderdeel niet bepaald positief onderscheidde. Zijn spaarzaamheid heeft de machine wel gemeen met de oudere generatie. Een gemiddelde consumptie van 1 op 16,7 is prima.

De Golf Plus Sportline is ten opzichte van de andere uitvoeringen voorzien van een sportonderstel. En dat merk je. De Golf Plus Sportline beantwoordt meer dan ooit aan de wens van de sportieve rijder. De Volkswagen is stevig geveerd, waarbij de conditie van het wegdek en de rijomstandigheden klip en klaar aan de bestuurder worden doorgeseind. Oneffenheden worden voelbaar doorgegeven, zodat velen het sportonderstel als te hard zullen ervaren. Gelukkig zijn er daarom keuzemogelijkheden. Voordeel van deze configuratie is dat de Golf Plus Sportline met een stevig tempo door bochten kan worden geloodst. De carrosserie helt daarbij niet of nauwelijks over.

Voor het mooi zou de Golf Plus zich in de curve nog wat venijniger aan het asfalt mogen kleven en iets scherper mogen sturen. De besturing is ten opzichte van de vorige generatie wel aanmerkelijk verbeterd en voorziet in een prettige dosis gevoel. Over de handgeschakelde zesversnellingsbak niets dan lof. De bak schakelt met lekker korte slagen en voelt degelijk en duurzaam aan.

Hoge zitpositie
Het grote voordeel van de Golf Plus ten opzichte van de Golf openbaart zich vanbinnen. De toegenomen hoogte is vooral gebruikt om een hogere zitpositie te realiseren, wat veel mensen tot de voornaamste voordelen van een MPV rekenen. De hoeveelheid hoofdruimte is dan ook nauwelijks groter dan in de Golf, maar ook in die wagen was er op dit vlak weinig te klagen.

Een ander groot voordeel is de toegenomen hoeveelheid beenruimte achterin, in combinatie met de verschuifbare en neerklapbare achterbank, waardoor de Golf Plus inderdaad MPV-eigenschappen heeft. In de achterste stand is de hoeveelheid beenruimte royaal; vier volwassenen passen er prima in. Ook de bagageruimte is met een inhoud van 395 liter groter dan die van een standaard Golf en met dank aan de verschuifbare achterbank kan een en ander tot 505 liter worden vergroot. Neerklappen van de achterbank levert een laadruim van 1450 liter op. Het dashboard en het meubilair zijn bekend uit de Golf, met uitzondering van de centrale console, die voor dit doel is aangepast.

Volkswagen verwacht veel van de nieuwe Golf Plus. De Duitser is een kleiner, maar desalniettemin prima alternatief voor auto’s als de Renault Scénic en Citroën Xsara Picasso. Wie per se zeven zitplaatsen wenst, wordt door Volkswagen bediend met de Touran. De Golf Plus is nog geen 700 euro duurder dan een vergelijkbaar uitgeruste en gemotoriseerde Golf. Voor dat geld krijg je niet alleen een hogere zitpositie en meer ruimte, maar ook meer flexibiliteit en functionaliteit. Het kan dan ook niet anders of de verkoop van de Golf Plus zal ten koste gaan van de afzet van de Golf.

Meerprijs
Goedbeschouwd zijn er eigenlijk maar twee argumenten om die meerprijs niet te betalen. Allereerst kun je de Golf gewoon mooier vinden dan de Golf Plus. En het tweede is de GTI. Een Golf GTI is een begrip. Een Golf Plus GTI is er domweg niet.

Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI Sportline

Techniek Cilinderinhoud: 1968 cc; maximumvermogen: 103 kW/140 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 320 Nm bij 1750 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,7 seconden; topsnelheid: 202 km/u.

Maten, gewicht en prijs Lengte: 4206 mm; breedte: 1759 mm; hoogte: 1580 mm; wielbasis: 2578 mm; gewicht: 1401 kilogram; inhoud bagageruimte: 395-505 liter; brandstoftank: 55 liter; Volkswagen Golf Plus 1.4 Trendline: 19.995 euro; Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI Sportline: 32.480 euro.

Waardering Plus: weggedrag, binnenruimte, afwerking, prestaties

Min: prijs dieselversies

Alternatieven Renault Scénic 1.9 dCi Dynamique Luxe:

30.695 euro

De Renault Scénic is de bestseller van dit kwartet. Rijdt prima en beschikt over een uitstekende 120 pk sterke krachtbron. Als Dynamique Luxe daarnaast compleet uitgerust.

Seat Altea 2.0 TDI Stylance:

29.250 euro

Goedkoper dan de Golf Plus en ook wat groter. Verder van dezelfde lap gescheurd. Rijdt goed, maar is geen overall uitblinker. Net als de Golf Plus gewoon een prima auto.

Toyota Corolla Verso Linea Luna 2.2 D-4D:

31.100 euro

De Toyota is een ruime en mooi afgewerkte auto. Beschikt over prima weggedrag en geeft de rest met zijn 177 pk sterke diesel qua prestaties het nakijken. Prijzen zijn oké.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer