Bevrijding met eeuwigheidswaarde
Voor het eerst in de geschiedenis vallen Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag dit jaar samen. Hoe spelen predikanten daarop in? Een kleine belronde.
Ds. J. B. ten Hove, hervormd predikant te Wapenveld: „Met Hemelvaart denken we aan de verhoging van Christus, Zijn almacht en majesteit. Hij voert heerschappij over overheden en machten. Dat zien we met onze gewone ogen niet altijd. In de preek verwijs ik als illustratie naar de oorlogstijd. De macht van Hitler leek heel groot, maar de Heere liet in de Bevrijding van ons land zien dat Hij regeert en alle macht heeft in hemel en op aarde. We hebben geloof en verlichte ogen van het verstand nodig om te zien dat Christus ook nu alle macht heeft en zit aan de rechterhand van de Vader.
In het gebed zal ik de Heere danken dat we in vrijheid mogen leven, maar ook bidden voor ons land en volk, dat de vrijheid zo vaak misbruikt. In plaats van vrijheid en dankbaarheid is er veelal sprake van losbandigheid.”
Ds. R. W. de Koeijer, hervormd predikant te Giessendam/Neder-Hardinxveld: „Ik houd donderdag geen afzonderlijke preek over de relatie tussen Hemelvaart en Bevrijding. Je moet oppassen dat je gezochte vermenging krijgt. In de inleiding van mijn preek zal ik wel een lijn trekken van Hemelvaart naar het feit dat we zestig jaar geleden werden bevrijd. Met de Hemelvaart van Christus is de bevrijding die Hij bracht toch bijzonder aan het licht gekomen. Dat is een diepere bevrijding, een bevrijding met eeuwigheidswaarde.
In voorbede en dankzegging zal ik zeker ook aandacht besteden aan Hemelvaart en Bevrijding. We kunnen ervoor danken dat we nu in rust en vrijheid mogen samenkomen. Dat is een bijzonder voorrecht. Tegelijkertijd is er in de periode na de Bevrijding het geloofsleven en de betrokkenheid op het Evangelie duidelijk afgenomen. Voorbede voor land en volk is dan ook nodig.”
Ds. J. C. den Ouden, predikant van de hersteld hervormde gemeente te Rijssen: „Als Bevrijdingsdag en Hemelvaart niet zouden samenvallen, had ik gewoon uit Handelingen gepreekt. Nu dat wel het geval is, heb ik bewust een andere tekst gezocht. Ik hoop te preken uit Openbaring 12, waar het gaat over de strijd tussen de draak en de vrouw, die op het punt staat een kind te baren. De satan wil het kind, de kerk, doden.
Hier trek ik een lijn naar de oorlog. De Tweede Wereldoorlog was onderdeel van een grotere, demonische strijd. In de preek geef ik een voorbeeld uit die tijd. Nederland werd op 5 mei bevrijd, maar in Amsterdam vielen op 7 mei toch nog slachtoffers. Op deze aarde is er dus nog de nasleep van de strijd, maar de overwinning is reeds door Christus behaald.”
Ds. W. Silfhout, predikant van de gereformeerde gemeente te Capelle a/d IJssel: „Ik besteed aandacht aan de Bevrijding, maar vooral in een speciale zangdienst woensdagavond in de Doelen in Rotterdam. Ik spreek dan over de vrijheid in Christus. Alleen als Hij ons heeft vrijgekocht, zullen we waarlijk vrij zijn. Christus bevrijdt van alle zonden, ongerechtigheden, moeiten en zorgen. Donderdag zal ik in de preek ook een relatie leggen tussen Hemelvaart en Bevrijding. Dat is bijna onontkoombaar als je spreekt over de weldaad van Hemelvaart: de volkomen bevrijding die Christus voor Zijn kinderen heeft verworven.
Ook in het gebed zal ik zeker aandacht besteden aan de Bevrijding. Wat hebben we met deze vrijheid gedaan? Hebben we behoefte aan de ware vrijheid in Christus? In ons land is immers meer losbandigheid dan vrijheid te bespeuren.”
Ds. A. Schultink, predikant van de gereformeerde gemeente in Nederland te Bruinisse: „Eerlijk gezegd heb ik er niet aan gedacht om een verbinding te leggen tussen Hemelvaart en Bevrijding. Ik zal daar in de preek niet specifiek op ingaan. Ik vind dat je Hemelvaart en Bevrijdingsdag niet aan elkaar moet koppelen. Heilsfeit is heilsfeit en bevrijding is bevrijding. Je kunt de Bevrijding natuurlijk wel vergeestelijken, maar de Bevrijding van ons land is in de eerste plaats een historisch feit.
In het gebed zal ik deze zaken mogelijk wel aanhalen. Het is immers niet zomaar Bevrijdingsdag, we herdenken dat Nederland zestig jaar geleden is bevrijd. Het was een ingrijpende gebeurtenis. Zeker als je wat ouder bent, moet je daar zeker aandacht aan besteden.”
Ds. D. W. Tuinier, predikant van de gereformeerde gemeente te Terwolde-De Vecht: „Donderdag preek ik over Psalm 68:19: „Gij zijt opgevaren in de hoogte, Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd, Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen; ja,ook de wederhorigen om bij U te wonen, o HEERE God.” In deze psalm profeteert David bij Geesteslicht over de grote overwinning van Christus. Hij gebruikt drie keer het woordje „Gij.” Niets van de mens komt hierbij in aanmerking. Hier schittert het eenzijdige genadewerk Gods. Christus heeft de satan, de zonde en de dood overwonnen. In Zijn dood, opstanding en hemelvaart heeft Hij ze verslonden tot eeuwige overwinning.
Dan leg ik een link naar Bevrijdingsdag. Zestig jaar geleden werd Nederland van de Duitsers verlost. Het is een groot voorrecht en een onverdiende zegen dat we in een vrij land leven en in vrijheid Zijn Woord mogen prediken. Ware vrijheid is echter geestelijk. De mens is geestelijk gevangen in de macht van de boze en kan niet loskomen van de zonde. Christus is gekomen om Zijn kinderen iets van die gevangenis te leren en gebondenen te bevrijden. Hij kwam als de grote Bevrijder en Overwinnaar uit de strijd en geeft Zijn volk de zegen. Dat is de ware vrijheid der kinderen Gods.”
Ds. A. van de Weerd, predikant van de christelijke gereformeerde kerk te Dordrecht-Centrum: „Hemelvaart en Bevrijding zijn twee verschillende zaken, maar liggen wat betekenis betreft toch dicht bij elkaar. Met Hemelvaart gedenken we dat Christus ten hemel voer. De kerk mag weten dat Hij er is en vanuit de hemel regeert. Hij zorgt voor de kerk en geeft bevrijding. De ware vrijheid is te vinden in Christus. Met Bevrijdingsdag herdenken we dat we bevrijd zijn van de Duitsers, maar ook dat we bevrijd zijn om God te dienen. Die lijnen hoop ik donderdag in de preek aan te geven. Dan zal ik spreken over Psalm 68:19: „De Heere heeft de gevangenis gevangen genomen.” Daar zie je heel duidelijk dat Hij zondaars bevrijdt.
Afgelopen zondag preekte ik uit Job 42. De Heere bevrijdde Job uit zijn gevangenis. In die lijn moeten we Bevrijdingsdag zien.”