Wekelijkse meditatie: Heerlijkheid
Israël was teruggekeerd uit de ballingschap. Het was een tijd van wederopbouw. De herbouw van de tempel wilde echter niet vlotten.

Maar dan, in opdracht van God, bemoedigt Haggaï hen: „Wees sterk, want Ik ben met u” (vers 5). En daarbij in vers 6 de verzekering dat Hij trouw blijft aan het verbond. En dan nog een extra bemoediging in vers 7: er zullen nog grote en heerlijke dingen in die tempel gebeuren. „Want alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog ééns, een weinig tijds zal het zijn; en Ik zal de hemelen en de aarde en de zee en het droge doen beven.”
Nog eens. Er was een keer eerder een aardbeving geweest. Hebreeën 12:27, waar deze tekst wordt aangehaald, zegt: „toen God vanaf de Sinaï Zijn wet deed klinken”. Dat was schrikwekkend. Gods wet is ook schrikwekkend in zijn aanklacht. De berg Sinaï schudde en beefde. Want onze God is een verterend vuur. Laten we dat nooit vergeten.
Maar nu zal de aarde nog een keer beven, want God zal opnieuw neerdalen. Kerstfeest. Hij daalde neer, in de stal van Bethlehem. Veel heerlijker dan op de Sinaï. Daar was het dood en verschrikking. Maar nu vriendelijkheid en liefelijkheid: „En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd.” En wat was dan die heerlijkheid? „Vol van genade en waarheid.”
Christus’ komst is het beslissende keerpunt in de wereldgeschiedenis
Nee, toen Christus geboren werd, was er geen aardbeving. Het was veel meer dan een aardbeving: God Zelf daalde neer. En dat heeft verstrekkende gevolgen. Waar de hele wereld, de hele schepping, bij betrokken is: „de aarde en de zee en het droge”. We hebben de neiging om de komst van Christus te beperken tot ons persoonlijke zielenheil. Maar de verlossing omvat oneindig meer: de hele schepping. Romeinen 8 zegt: De schepping, in al zijn vergankelijkheid en gebrokenheid, zuchtend en in barensnood, ziet reikhalzend uit naar verlossing.
De komst van Christus heeft kosmische gevolgen. Het heelal, de hemelen, zijn er zelfs bij betrokken, Efeze 1:10: „In de voltooiing der tijden zal alles wat in de hemel en op de aarde is, weer bijeen worden gebracht in Christus.” Alles wat door de zonde is ontwricht en uiteengeslagen. De goddelijke harmonie zal weer worden hersteld. In Christus. Christus is het brandpunt van de geschiedenis. Zijn komst het beslissende keerpunt in de wereldgeschiedenis. In Hem wordt alles anders. Nieuw.
Haggaï zegt: Christus’ geboorte zal over de hele wereld een aardbeving teweegbrengen. Alles wat eeuwenlang geboeid was en gebonden, komt in beweging, vers 8: „Ja, Ik zal al de heidenen doen beven, en zij zullen komen tot de Wens aller heidenen.”
„En Ik zal dit huis met heerlijkheid vervullen, zegt de HEERE der heirscharen.” Daarbij mogen we eraan denken dat Christus de tempel heeft bezocht. Maar de volle vervulling omvat veel meer. Het gaat om die nieuwtestamentische tempel, de gemeente Gods. Tot die tempel zullen de volkeren komen, massaal. Zo zal Gods heerlijkheid gezien worden in Zijn tempel. Maar in Openbaring komt deze tempelbelofte tot haar uiteindelijke en volmaakte vervulling. Het hemelse Jeruzalem. Opmerkelijk: daar zal geen tempel meer zijn. Waarom niet? Omdat daar alles tempel zal zijn. De hele hemel heiligdom. Openbaring 21:22 gaat nog een stap verder: „En ik zag geen tempel daarin, want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.” Kom, Heere Jezus, kom haastig!
Vond u dit artikel nuttig?
- Meer over
- Wekelijkse meditatie




