Lagere winst Coca–Cola
De nettowinst van Coca–Cola is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald met 11 procent tot 1 miljard dollar. Dat is voor een belangrijk deel te wijten aan eenmalige posten. Het bedrijfsresultaat ging omlaag met 6 procent tot 1,36 miljard dollar en de omzet nam toe met 4 procent tot 5,27 miljard dollar. Dat heeft het Amerikaanse frisdrankenconcern dinsdag bekendgemaakt.
De koersdaling van de dollar had een positief effect op de winst, maar dat woog niet op tegen extra marketinguitgaven en omzetverlies doordat het eerste kwartaal twee leveringsdagen minder telde dan de vergelijkbare periode van 2004. Dat laatste leidde ertoe dat het verkoopvolume stagneerde. Omgerekend per leveringsdag groeide het volume met 3 procent. Coca–Cola boekte groeicijfers boven 10 procent in China, Brazilië, Rusland en Turkije. Een vermindering was er in Duitsland, Noordwest–Europa en India.
Coca–Cola liet bij de publicatie van de cijfers weten dit jaar voor ten minste 2 miljard dollar aan eigen aandelen in te kopen.