TikTokhype six-seven bespreken of laten overwaaien?
Een kreet onder kinderen, een TikToktrend en kanshebber op het Kinderwoord van het jaar. ”Six-seven” circuleert breed op sociale media. Alle jongeren lijken de uitroep precies te begrijpen. Wat moeten opvoeders hiermee?


„Het is een typisch voorbeeld van de memecultuur op sociale media”, legt Freek Zwanenberg, directeur van het landelijke Bureau Jeugd & Media, six-seven uit. „Ergens doet iemand iets dat aanstekelijk werkt en anderen gaan dat nadoen. Bij six-seven is de herkomst duidelijk aan te wijzen.”
De hype komt uit een rapliedje, Doot Doot (6 7) van de Amerikaanse rapper Skrilla, samen met een Amerikaanse basketballer die ”six foot seven”, 2,01 meter, lang is. Door de combinatie van de liedtekst uit het rapnummer en een filmpje van een jongen die tijdens een sportwedstrijd uitbundig ”six-seven” roept, ontstond de kreet. Online zijn bewerkte video’s te vinden van de basketballer, het nummer Doot Doot en de jongen die, terwijl hij met zijn handen beweegt, six-seven roept. Intussen kenmerkt dat handgebaar de uitroep.
„Een meme werkt als een virus”, legt Zwanenberg uit. „Daarom heet het: viraal gaan. Iets verspreidt zich onstuitbaar.” Mensen koppelen vervolgens het dagelijks leven aan six-seven, zoals pagina 67 van een boek of een weersvoorspelling van zes à zeven graden. Variaties op de meme blijven opduiken. „In de klas komt de trend terug. Docenten merken het als zij bijvoorbeeld hoofdstuk zes uit een lesboek noemen. Het kan zomaar dat een paar leerlingen dan „six-seven” roepen.”
Zwanenberg vindt de trend vooral grappig. „Een groot deel van de lol is voor kinderen dat de volwassene in de buurt het niet snapt of het irritant vindt. Achter de uitroep zit geen kwaadaardige bedoeling. Als we gaan graven naar de herkomst, maken we de trend te serieus. Wanneer je kinderen vraagt waar six-seven vandaan komt, hebben ze vaak geen idee dat er een rapliedje onder zit.” Zwanenberg adviseert ouders en leerkrachten: Omarm de hype en zie de humor ervan in.
Rapper
Iets totaal anders is volgens de mediakenner de ”choking challenge”. Daarbij knijpt iemand korte tijd zijn keel dicht, zodat hij geen zuurstof binnenkrijgt. Iemand valt net niet flauw en dat geeft een high-gevoel. Aan deze challenge overleed in januari een zestienjarige scholier in Nieuwegein. „Six-seven of de choking challenge liggen mijlenver uit elkaar. Die laatste wil je bij kinderen vandaan houden. Om six-seven kunnen we gewoon lachen.”
Niet iedereen vindt six-seven een onschuldige meme. „Het baart me zorgen dat kinderen op school six-seven roepen”, zegt Wilbert Seekles, directeur van de Eben-Haëzerschool in Elspeet. „Ik schrok van de afbeelding bij het nummer van de rapper Skrilla; die is echt duister.” De afbeelding laat een figuur zien met revolvers in de hand. „Als christelijke school vragen we daarom aandacht onder ouders van leerlingen voor de trend”, aldus Seekles.
De reformatorische basisschool verbiedt de kreet op school. De nieuwsbrief die onder ouders wordt verspreid beschrijft dat het nummer waar six-seven deels zijn oorsprong in heeft, gezongen wordt door Skrilla. De rapper houdt zich met occulte dingen bezig en zegt met zijn muziek geesten op mensen te werpen, meldt de brief. Ook christelijke, Amerikaanse sociale media-accounts kaarten de spirituele achtergrond van de rapper in combinatie met de six-seventrend aan.
Mediapedagoog en reformatorisch christen Henrieke Hoogendijk pleit ervoor dat opvoeders niet uit paniek reageren op een nieuwe trend zoals six-seven. „Nu is het six-seven, morgen een challenge, overmorgen een nieuwe game. Accepteer dat je als volwassene altijd achterloopt.”
Een onlinetrend wekt een opvoeder op om kinderen een mediawijze houding te leren. Hoogendijk: „Kinderen voed je op om zelf overbodig te worden. Dat geldt ook online. Sla een onlinehype niet meteen dood en zeg: Het is vreselijk, maar gebruik het als aanknopingspunt om met kinderen te praten over wat waardevol en wat zinloos mediagebruik is.”

Vooruitschuiven
De opvoeder kan het gesprek over six-seven op verschillende manieren voeren. Hoogendijk: „Je kan als ouder met je kind de vraag stellen: waar komt de trend vandaan? Als je samen de videoclip of de lyrics van Skrilla’s nummer bekijkt, merk je dat hij over het ruwe straatleven en criminaliteit rapt en dat je geweerschoten hoort. Hij zingt over een agressieve, duistere wereld. Dan kun je bespreken met je kind welke wereld God bedoeld heeft.”
Een andere manier is als opvoeder de herkomst van six-seven niet bespreken, zegt Hoogendijk. „Je kan ook zeggen: het is een gebaar uit de rapcultuur en internetcultuur. Vraag je kind: doe je mee om erbij te horen? Of durf je tegen de groepsdruk in te gaan? En wat zegt de Bijbel over meedoen aan dingen die zonder waarde zijn? Die vragen dragen bij aan een kritische en nieuwsgierige houding van een zoon of dochter. Dat helpt een kind later keuzes te maken over sociale media, zoals: hoe aantrekkelijk ook, ik ga niet TikTokken.”
Waak ervoor een trend zonder uitleg te verbieden. Dan schuif je mediaopvoeding voor je uit, stelt Hoogendijk. „Een grens stellen aan het meedoen aan een hype, is wel verstandig. Als opvoeder kan je het voorbeeld geven dat je sociale media gebruikt voor bijvoorbeeld contact met vrienden, maar niet voor het bekijken van betekenisloze video’s. Als je het kind uitlegt waarom je sociale media niet toestaat of niet wilt dat hij of zij aan een hype meedoet, geef je als ouder of leerkracht mee dat je als christen keuzes maakt. Je hoeft niet alle trends te volgen, maar volg wat God van je vraagt in dit leven.”
Vond u dit artikel nuttig?
Gerelateerd nieuws
- Meer over
- Sociale media
