Dure blikvanger van formaat

Een Volkswagen Passat met dieselmotor is een begrip. Vele kilometervreters zijn of waren aangewezen op dit nuchtere en degelijke vervoermiddel. De Passat van nu is niet meer de Passat van toen. Niet alleen de tijd heeft niet stilgestaan, de prijs deed dat evenmin. De nieuwe Volkswagen Passat is zijn oorspronkelijke doelgroep ontgroeid.

Arno Witvliet
15 April 2005 10:54Gewijzigd op 14 November 2020 02:27
De nieuwe Volkswagen Passat is enorm ruim, aardig zuinig, maar relatief duur. Foto RD, Anton Dommerholt
De nieuwe Volkswagen Passat is enorm ruim, aardig zuinig, maar relatief duur. Foto RD, Anton Dommerholt

Hoe paradoxaal kan naamgeving zijn? De nieuwe Volkswagen Passat is met een aanschafprijs vanaf 28 mille zo duur als een modaal jaarinkomen groot is. En daarmee allesbehalve een volkswagen. Gelukkig maakt Volkswagen nog tal van wagens die hun naam meer eer aandoen en waarvan de binnenkort te verschijnen Fox een aansprekend voorbeeld is.

De nieuwe Passat daarentegen is het bewijs van Volkswagens niet aflatende ambitie om tot de top van zijn segment gerekend te worden. De nieuwe Passat is dan ook niet bepaald een auto die je snel over het hoofd ziet. Vooral de frontpartij met de opvallende chromen grille is een blikvanger van formaat. De Passat is ten opzichte van zijn voorganger in omvang toegenomen, maar maakt een slankere indruk. De stoere en robuuste vormgeving heeft plaatsgemaakt voor een meer elegante lijnvoering, waarover overigens niet onverdeeld positief geoordeeld wordt. Smaken verschillen natuurlijk altijd, maar vaststaat in ieder geval dat de Passat een uitgesproken verschijning is.

Comfortabel geveerd
Gezien de successen van de Volkswagen Passat in de zakelijke markt zal het niet verbazen dat de auto doorgaans met een dieselmotor onder de kap geleverd wordt. Naast de vijf beschikbare benzinemotoren, die op de basismotor na alle gekenmerkt worden door directe brandstofinspuiting, levert Volkswagen drie viercilinder dieselmotoren. De komst van een zescilinder diesel is niet bevestigd, maar gezien de aanwezigheid van een dergelijke krachtbron in de vorige generatie Passat lijkt dat een kwestie van tijd te zijn. Tot die tijd biedt Volkswagen de keuze uit de 105 pk sterke 1.9 TDI en tweemaal een 2.0 TDI, die goed is voor respectievelijk 140 en 170 pk. Feitelijk gaat het in de laatste twee gevallen om dezelfde motor met een verschillend motormanagementsysteem.

De testwagen beschikt over de kleinste van de grootste en is niet alleen goed voor die 140 pk, maar tevens voor een maximumkoppel van 320 Nm bij slechts 1750 tpm. Daar horen uitstekende prestaties bij. De 1429 kilogram zware Passat sprint in 9,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt op verzoek een topsnelheid van 209 km/u. De Duitser geeft je geen ogenblik het gevoel over een gebrek aan vermogen te beschikken. Opvallend is overigens wel dat deze krachtbron in de Audi A4 mooier en stiller zijn rondjes draait. De brandstofconsumptie is met een gemiddeld resultaat van 1 op 13,9 in orde.

Volkswagen heeft veel werk gemaakt van het onderstel van de nieuwe Passat. De Duitser is zeer comfortabel geveerd, zonder slap of week te zijn. Zowel korte als lange oneffenheden in het wegdek worden uitstekend weggefilterd. De auto voelt zich veel meer dan zijn voorganger thuis op een bochtig traject, waarbij vooral de nieuwe achterwielophanging in het voordeel van de Passat werkt. De Volkswagen pakt ook punten met de prettig schakelende zesbak, die zich eenvoudig en trefzeker laat bedienen. De besturing is wat minder goed. De Passat stuurt direct, maar wat meer gevoel zou welkom zijn.

Harde kunststoffen

De vorige editie van de Volkswagen Passat was al geen kleine auto, maar de nieuweling is helemaal een forse knaap. De auto overklast zo’n beetje al zijn directe concurrenten en is bijna net zo lang als een Mercedes Benz E-klasse, om maar eens een voorbeeld te noemen. De Volkswagen is bijzonder ruim. Zowel voor- als achterin is er veel ruimte voor hoofd en benen. Met een inhoud van 565 liter is ook de kofferbak royaal te noemen.

Vanuit de comfortabele en prima verstelbare voorstoelen blik je op een mooi vormgegeven dashboard, dat een solide indruk maakt. Vooral de zware overkapping versterkt die indruk. Een nadere inspectie leert echter dat Volkswagen harde kunststoffen heeft gebruikt, die minder rijk aanvoelen dan de spullen die concerngenoot Audi toepast. En ook de wijze waarop een en ander in elkaar steekt, kan het niveau van Audi niet evenaren. De bediening van het geheel is echter prima en je bent snel wegwijs in de Passat.

De nieuwe Volkswagen Passat is al met al een uitstekende wagen. De nieuweling steekt met kop en schouders boven zijn voorganger uit en daagt zijn concurrenten uit met een indrukwekkende dosis comfort en enorm veel binnenruimte. Helaas staan daar stevige tarieven tegenover. Voor minder geld koop je bij de concurrentie een prima alternatief, en voor helemaal niet zo heel veel meer koop je een beter afgewerkte, maar kleinere Audi A4 of BMW 3 Serie. Gezien de successen van de vorige Passat, waarvan hetzelfde gezegd kon worden, zullen velen zich echter graag door de nieuwe Passat laten overtuigen. En die gaan allemaal vele plezierige kilometers tegemoet.

Volkswagen Passat 2.0 TDI Comfortline

Techniek

Cilinderinhoud: 1968 cc; maximumvermogen: 103 kW/140 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 320 Nm bij 1750 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,8 seconden; topsnelheid: 209 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4765 mm; breedte: 1820 mm; hoogte: 1472 mm; wielbasis: 2709 mm; gewicht: 565 liter; inhoud bagageruimte: 565 liter; brandstoftank: 70 liter; Volkswagen Passat 1.6 Trendline: 27.995 euro; Volkswagen Passat 2.0 TDI Comfortline: 36.625 euro.

Waardering

Plus: comfort, stoelen, binnenruimte

Min: prijs, besturing

Alternatieven

Audi A4 2.0 TDI:

39.090 euro

Kleiner, maar beter afgewerkt dan de Passat. Duurder, maar rijker uitgerust. Beschikt over dezelfde krachtbron, die in de Audi overigens wat mooier rondloopt. Voor wie ruimte prioriteit geeft, is er de Volkswagen. Wie voor wat meer dynamiek en luxe gaat, dient de Audi serieus te overwegen.

Mercedes-Benz C200 CDI:

40.100 euro

Zeer comfortabele auto, die uitstekend is afgewerkt. Wel duur. Hij is kleiner dan de Passat, maar beschikt over een beter uitgebalanceerd weggedrag. Fijne dieselmotor, die met zijn 122 pk wel vermogen tekortkomt om de rest te kunnen bijhouden.

Toyota Avensis 2.2 D-CAT Clean Power Executive:

35.750 euro

De goedkoopste, krachtigste en rijkst uitgeruste van dit kwartet. En ook nog eens van topklasse bouwkwaliteit. De enige Japanner in deze vergelijking heeft prima punten. Vooral de 177 pk sterke dieselmotor is veelbelovend. Leren bekleding is bij de prijs inbegrepen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer