Economie

Huishoudbeurs is en blijft vrouwenuitje

Mannen hebben op de Huishoudbeurs niets te zoeken. Deze stelling wordt door de organisatie -Amsterdam RAI- niet eens tegengesproken. „We weigeren geen mannen, maar dit evenement ís een vrouwenuitje”, vindt woordvoerder P. van Houten van Amsterdam RAI.

1 April 2005 20:56Gewijzigd op 14 November 2020 02:24
AMSTERDAM – Gratis eten proeven ontbreekt ook dit jaar niet op de Huishoudbeurs. Het consumentenevenement –met name bedoeld voor vrouwen– ging vrijdag van start. De organisatie verwacht tot en met 10 april 250.000 bezoekers te trekken. Foto ANP
AMSTERDAM – Gratis eten proeven ontbreekt ook dit jaar niet op de Huishoudbeurs. Het consumentenevenement –met name bedoeld voor vrouwen– ging vrijdag van start. De organisatie verwacht tot en met 10 april 250.000 bezoekers te trekken. Foto ANP

Zo’n 250.000 bezoekers, daar mikken ze bij de zestigste editie van de Huishoudbeurs op. Als 15 procent van hen man is, is dat veel. De vraag of vrouwen dezer dagen wél iets te zoeken hebben in het RAI-gebouw, mag overigens ook wel eens worden gesteld. De openingsact, gisteren op het ”Telegraaf-feestplein”, was vanwege de herrie -knalharde beats- op z’n minst schadelijk voor het gehoor. Om over de optredens van verschillende acteurs en popsterren maar te zwijgen.

Want daar draait het toch wel een beetje om. De Huishoudbeurs is niet, zoals vroeger, puur bedoeld om de fulltime huisvrouw op de nieuwste snufjes voor het dagelijkse werk te wijzen. „Een gezellig dagje uit voor de moderne vrouw”, zo heet het vandaag de dag. Daar hoort op z’n minst een flinke deun muziek bij. Of wat daarvoor doorgaat.

Multifunctionele stofzuigers, wonderzemen, slimme radiatorborstels en zelfdenkende strijkbouten zijn nog steeds te vinden op de beursvloer. Evenals zo veel paar sokken voor 2 euro of flaconnetjes voor 100 liter sop voor een habbekrats.

Maar de moderne vrouw wil meer. Beauty- en verwenarrangementen, ooglidbehandelingen, nagelcorrecties en nog veel meer getut dat met het huishouden weinig van doen heeft, kwamen er de loop der jaren bij.

Van Houten is van mening dat een nieuwe generatie vrouwen „op zoek is naar een balans tussen werken, sociaal leven en kinderen.” Dus gemaksproducten, maar ook wonen in de breedste zin van het woord, vakanties, uitgaan, mode, cosmetica en gezondheid.

Het aanbod van massageapparaten is enorm. Van een trillend kussentje in de tuinstoel tot hightech relaxfauteuils. Goed voor zo’n beetje alles. Toegegeven, het voelt inderdaad goed. Even dan. Sommige bezoekers dommelen voor het oog van de massa compleet in. Op de Huishoudbeurs kan dat. Haren knippen? Gaat u maar zitten. Kleurtje erin? Geen probleem. Hoe gekker, hoe mooier. Al valt over smaak natuurlijk te twisten.

Het biermerk Amstel zegt zich het lot van mannen aan te trekken. In een zogenoemde ”Ballenbar” kunnen ze zichzelf zijn, even loskomen van het idee dat ze alleen mee mochten om de knip te trekken en de trolley met folders en weggevertjes voort te zeulen. Biertapwedstrijden maken het Amstel-feestje compleet.

Wat er in zestig edities Huishoudbeurs ook veranderde, het culinaire gedeelte van de beurspleinen mag een stabiele factor worden genoemd. Als bijen op de stroop storten vrouwen en een enkele man zich op de proeverijen. Nieuwe chipssoorten van Croky, varianten op het bekende Tuc-zoutje en uitvindingen van Liga vliegen over de balie. Vetarm, calorierijk, of omgekeerd. Voor elk wat wils.

Schalen gevuld met Van Dobbe-kroketten worden zo ongeveer geplunderd. Hagelstenen in de Sahara zijn een langer ’leven’ beschoren. „Alsof ze thuis niks krijgen”, verzucht bezoekster Jannie van Oord uit Haarlem. Het gegraai is aan haar niet besteed. „Ik bak die dingen zelf wel.” Gelukkig kan even verderop de zucht naar een gratis hartige hap weer wat worden gecamoufleerd met een handvol brochures over hét afslankdieet en dé manier om gezonder te gaan leven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer