Easy-oprichter Stelios heeft franchise ontdekt
Stelios Haji-Ioannou, de oprichter van easyJet, heeft de franchiseformule ontdekt. Nadat hij eind vorig jaar al aangaf af te willen van de exploitatie van het merendeel van de internetcafés (EasyInternetCafe), zegt Stelios nu ook de autoverhuur, easyCar, te willen onderbrengen bij franchisenemers.
„Ik geloof nu in franchise”, zei Stelios donderdag in Amsterdam. Hij bracht daar een bezoek aan autoverhuurder Hertz, waarmee easyCar al enige tijd in de clinch ligt over een ludieke reclamecampagne.
Na de internetcafés doet Stelios nu dus ook de autoverhuuractiviteiten in de aanbieding. Volgens hem heeft zijn bedrijf „veel geld verloren” op de internetcafés. Zelf staat Stelios vanaf volgend jaar niet meer aan het roer van de eerste onderneming waarmee hij bekend werd, easyJet. Hij doet daar vrij laconiek over. „Ik ben beter in het opzetten van bedrijven, als het eenmaal staat mag een ander ermee verder.” Over easyJet maakt hij zich geen zorgen. „Dat zal blijven groeien”, zegt hij stellig. Hij blijft overigens wel grootaandeelhouder.
Consumenten kiezen uiteindelijk toch eieren voor hun geld en gaan voor de laagste prijs, denkt Stelios. Vanaf Amsterdam gaat easyJet binnenkort ook vliegen op Parijs, een nieuwe easyJet-bestemming. „Het is onze bedoeling om alle bestemmingen die we hebben aan elkaar te koppelen.” Stelios volgt daarmee het Amerikaanse Southwest, zijn grote voorbeeld. De komende jaren wil easyJet één bestemming per jaar aan het netwerk toevoegen.