Groter, sneller, stiller, duurder
BMW maakt rijden geweldig. En dankzij de rijders gaat het met BMW geweldig. Terwijl tal van autofabrikanten in zwaar weer verkeren, sloot BMW opnieuw een recordjaar af. Inmiddels heeft de Duitse fabrikant zijn meest succesvolle model vervangen. Hoe bevalt de nieuwe-3-serie?
De BMW-3-serie is een uiterst belangrijke auto voor BMW. Meer dan 40 procent van de afzet komt voor rekening van dit succesnummer, hoewel de vorig jaar debuterende 1-serie steeds belangrijker zal worden.
Dat neemt niet weg dat een nieuwe 3-serie een schot in de roos moet zijn. BMW is een relatief kleine autofabrikant en bovendien sterk afhankelijk van het succes van een beperkt aantal modellen. In dat licht moet de komst van de 1-serie worden gezien. BMW zoekt bewust de verbreding om in zijn totaliteit minder afhankelijk te zijn van bewegingen in de segmenten waarin het merk actief is.
De nieuwe 3-serie is een echte BMW om te zien. De scherpe vouwen en lijnen zijn bekend van andere modellen. De komst van de huidige BMW-7-serie, enkele jaren geleden, luidde voor BMW een nieuw designtijdperk in dat tongen heeft losgemaakt en pennen in beweging bracht. Na de zeer opvallende 7-serie en de expressieve 5-serie komt de nieuwe 3-serie gematigd over. Dat komt deels doordat de nieuwe designstijl inmiddels bekend is, maar ook doordat de 3-serie minder nadrukkelijk overkomt. Vooral de achterkant is wat teleurstellend. Maar wanneer je de nieuweling een tijdje op het netvlies laat inwerken, groeit de waardering vanzelf. De auto oogt stoer en competent en is tegelijkertijd een elegante verschijning.
Ten opzichte van zijn voorganger is de 3-serie in alle richtingen aanzienlijk gegroeid. Hiermee heeft BMW korte metten gemaakt met de kritiek dat de 3-serie weliswaar een maatgevende auto in zijn klasse is, maar zeker niet op het onderdeel binnenruimte.
Zeer snel
BMW levert de 3-serie vooralsnog met drie verschillende benzinemotoren en een diesel. Later dit jaar volgen de 318i, 318d en 330d, tot die tijd biedt BMW keuze uit de 320i, 325i en 330i en 320d. Testmodel is de 330i, niet alleen de snelste maar ook de duurste variant.
Onder de motorkap huist een geheel nieuwe zescilinder krachtbron, die van aluminium en magnesium is gemaakt. Toepassing van deze materialen stelde BMW in staat om een toename van het motorvermogen en grotere buitenmaten te combineren met een gewichtsreductie en daarmee met een lager brandstofverbruik.
De nieuwe zescilinder is een prachtige machine die een maximumvermogen van 190 kW/258 pk en een maximumkoppel van 300 Nm weet te genereren. De prestaties zijn indrukwekkend. De 1540 kilo wegende 330i sprint in 6,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en zijn topsnelheid is op 250 km/u elektronisch begrensd. De BMW 330i is zo snel en competent dat ik durf te stellen dat de 218 pk sterke en ruim 5000 euro goedkopere 325i, die door een afgeleide van deze motor wordt aangedreven, nuchter beschouwd de betere keuze is.
De motor loopt bijzonder fraai en is tot op zeer hoge snelheden stil. Zo stil zelfs dat het bandenlawaai meer dan eens gaat irriteren. Jammer ook dat BMW slechts een 60 liter metende brandstoftank monteert, want met een gemiddelde consumptie van 1 op 9,1 sta je sneller bij de pomp dan je lief is.
BMW heeft een reputatie hoog te houden waar het onderstelkwaliteiten betreft. De oude 3-serie gold als maatstaf, maar de nieuweling bewijst dat de bakens nog een stuk verzet konden worden. De via de achterwielen aangedreven Duitser ligt als een blok op de weg en toont zich zeer stabiel en controleerbaar. Vooral de besturing van de auto maakt indruk. De 3-serie stuurt snaarstrak en met veel contact.
Uitstekende remmen
De testwagen was voorzien van een sportonderstel en enorme 18 inch lichtmetalen velgen met bijbehorende platte banden. Voor sommigen misschien een must, maar voor velen te veel van het goede. Zeker wanneer de kwaliteit van het wegdek te wensen overlaat, worden oneffenheden nadrukkelijk aan de inzittenden doorgeven. Bovendien laat het rubber meer dan gemiddeld van zich horen. Een maatje kleinere velgen in combinatie met de standaard onderstelafstemming zullen een significant effect op de comfortbeleving hebben, terwijl de invloed op de dynamiek klein zal zijn.
De auto verdient verder lof voor de prettige zestraps automatische transmissie en de uitstekende remmen. De auto is sowieso uitgerust met een reeks elektronische veiligheidsvoorzieningen die de bestuurder en zijn passagiers tegen de gevolgen van pech of overmoed beschermen.
De nieuwe 3-serie is een stuk ruimer dan zijn voorganger. Vooral de passagiers achterin profiteren daarvan. Het interieur is modern en strak vormgegeven en kenmerkt zich door een hoogstaande en fraaie afwerking. Het geheel oogt wat klinisch, maar laat zich prettig bedienen. Enkel de gecombineerde functies in het optionele iDrive-systeem vragen om enige studie. Zowel voor- als achterin zit je goed, waarbij de prettige sportstoelen flink bijdragen aan een fijne zitpositie.
Niet goedkoop
De nieuwe BMW-3-serie is een indrukwekkende auto. Hij vertegenwoordigt kwaliteit, dynamiek en hoogwaardige techniek in een combinatie die in deze klasse maatgevend is. Daarbij is de BMW allerminst een goedkope auto, maar de prijsstelling is in vergelijking met de concurrentie desalniettemin correct. De 3-serie zal zich dan ook ongetwijfeld als een nieuw succesnummer ontpoppen. Het zal niemand verbazen als BMW volgend jaar wederom terugkijkt op een uiterst succesvol jaar.
Techniek
Cilinderinhoud: 2996 cc; maximumvermogen: 190 kW/258 pk bij 6600 tpm; maximumkoppel: 300 Nm bij 2500-4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 6,6 seconden; topsnelheid: 250 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4520 mm; breedte: 1817 mm; hoogte: 1421 mm; wielbasis: 2760 mm; gewicht: 1540 kilogram; inhoud bagageruimte: 460 liter; brandstoftank: 60 liter; BMW 318i: 33.200 euro; BMW 330i: 47.450 euro; BMW 330i Executive: 51.250 euro.
Waardering
Plus: besturing, onderstel, transmissie
Min: prijs, verbruik
Alternatieven
Audi A4 3.2 FSI:
50.590 euro
Heeft net een opfrisser achter de rug. Met die facelift heeft de fijne 255 pk sterke 3,2 liter direct ingespoten zescilinder in de auto zijn opwachting gemaakt. De A4 kan ook met vierwielaandrijving worden geleverd. Fijne auto die het BMW-niveau net niet haalt.
Mercedes C350:
53.000 euro
Zeer comfortabel alternatief met een gloednieuwe 272 pk sterke 3,5 liter onder de motorkap. Net als de BMW aandrijving op de achterwielen. Goed, maar duur. Rijdt minder spannend dan een Audi of een BMW.
Volvo S60 T5:
46.280 euro
Prima alternatief voor iedereen die geen Duitse auto wil. Zweeds karakter inclusief topklasse stoelen en ergonomie. De voorwielen van de S60 hebben op nat wegdek wel wat moeite om die 260 pk goed op de weg te houden. De goedkopere 2.5T is aan te bevelen.