„Drukte op Nederlandse wegen voorbij"
De (relatieve) rust is weer terug op de Nederlandse wegen na een week van glibberen, botsen en niet startende auto’s. De alarmcentrale van de VerzekeraarsHulpDienst (VHD) kreeg afgelopen week ruim 1750 meer schademeldingen dan normaal binnen. De ANWB had afgelopen maandag en vrijdag twee extreem drukke dagen en moest ruim 150 extra wegenwachten inschakelen.
De drukste dag voor de alarmcentrale van de VHD was woensdag, toen ruim duizend automobilisten belden voor hulp, aldus een woordvoerster. Op een ’normale’ dag komen er gemiddeld 250 telefoontjes per dag binnen. De drukte nam daarna geleidelijk af, met op donderdag 650, vrijdag zeshonderd en zaterdag 450. Zondag was het weer een stuk rustiger met ’slechts’ driehonderd bellers. „Maar het was zondag sowieso rustig op de weg. De meeste mensen zijn toch binnengebleven", aldus de zegsvrouwe.
De VHD kan een grove schatting geven van de materiële schade. „Als je uitgaat van 2000 tot 3000 euro per schadegeval, kom je op een bedrag van 6 tot 9 miljoen van woensdag tot en met zondag". De VHD zorgt overigens alleen voor de eerste hulp, de medewerkers zorgen door bergers in te schakelen dat de gestrande bestuurders en hun voertuigen zo snel mogelijk weg kunnen. „Het is zaak om de weg zo snel mogelijk vrij te krijgen, anders lopen de kosten nog hoger op", zegt de woordvoerster.
De ANWB had vorige week twee topdagen. Maandag (van 00.00 tot 24.00 uur) kreeg de ANWB 6235 meldingen en vrijdag 6656. Gemiddeld krijgt de centrale 3500 meldingen per dag te verwerken. De strenge vorst veroorzaakte op beide dagen voornamelijk startproblemen en bevroren sloten en deuren.
De ANWB schakelde ruim 150 extra wegenwachten in, de wachttijd bedroeg gemiddeld 45 minuten, met uitzondering van de noordelijke provincies, waar sommige gemeenten slecht bereikbaar waren. Een record is de afgelopen week echter niet geweest, vertelt de woordvoerder. „Dat was ergens in januari 2003 met 8000 pechgevallen".
De drukte bij de autoschadeherstelbedrijven valt alleszins mee, zegt een woordvoerder van brancheorganisatie Focwa. „Het is de laatste 1,5 jaar al niet druk". Dat komt door betere veiligheidssystemen in de auto’s en verbetering van de infrastructuur, zoals rotondes. „Alles is erop gericht om juist schade te voorkomen", aldus de zegsman. „Er waren afgelopen week ongeveer 10 procent meer schadegevallen dan normaal, maar als je dat verdeelt over een kleine 1400 bedrijven, blijft er niet veel meer over".