De transportbranche ziet liever dat het kabinet de emissievrije zones in Nederlandse binnensteden invoert in plaats van uitstelt, zoals nu in het regeerprogramma staat. Daarmee reageert brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) op de vrijdag gepresenteerde kabinetsplannen. Het kabinet zou volgens TLN juist de ontheffingsmogelijkheden voor ondernemers moeten verruimen, zodat zij „niet in de knel komen”.
„Uitstel van de zones remt verduurzaming van de sector en verbetering van de leefbaarheid in de binnensteden. Veel ondernemers hebben al forse stappen gezet om zero-emissiegoederenvervoer in de steden te realiseren”, zegt bestuursvoorzitter Elisabeth Post van TLN. „Het is belangrijk dat ondernemers zich voorbereiden op de aanstaande zero-emissiezones door zich te verdiepen in de aanschaf van elektrische of andere duurzame voertuigen, de aanleg van laadinfrastructuur en de aanvraag van verzwaring van het stroomnet.”
Dat laatste is echter nog niet op alle plekken mogelijk. Voor de ondernemers die zich op deze plekken bevinden, zouden „ontheffingen op maat” gerealiseerd moeten worden. De kosten en administratieve lasten voor het aanvragen daarvan moeten volgens TLN zo laag mogelijk zijn. „En ook transporteurs die kostbare, nieuwe dieselvoertuigen moeten aanschaffen omdat er nog geen zero-emissie alternatief bestaat, moeten voor een periode van tien jaar ontheffing kunnen krijgen”, vindt Post.