Van HMS Warrior tot HMS Prince of Wales
Knotsen van schepen komen in de Engelse havenstad Portsmouth dichtbij voorbij. Ze zijn bijna aan te raken. Als HMS Prince of Wales, een van de twee hypermoderne Britse vliegdekschepen, vanaf de Solent de haven binnenvaart, ziet het op de oevers zwart van de mensen. De havenmond is immers niet heel breed. De Prince (284 meter lang, 70 meter breed) ligt voor de kant in afwachting van de volgende wereldreis.
Groot is ook de pont naar het eiland Wight, net voor de kust. Meteen na vertrek uit de haven moet St. Faith een scherpe bocht naar links maken. De naam komt van een kerk op het eiland.
Is een hovercraft een schip of een zweefvliegtuig? Spectaculair is het in ieder geval als het gevaarte –Britse vlag voorop– zichzelf opblaast en van het strand afglijdt. De dienst tussen Portsmouth en Wight is de enige hovercraft in Europa die passagiers vervoert. In 10 minuten aan de overkant.
De zon gaat onder achter het tuigage van een van de historische schepen in Portsmouth: HMS Warrior uit 1860. Ooit het grootste, snelste, best bewapende en meest gepantserde schip ter wereld. Het zorgde voor twintig jaar Brits overwicht op de zeeën zonder ooit een schot te lossen. Toen Brittannië nog groot was.