KPN: L-mobi-klanten hebben een maand tijd voor houden 06-nummer
Klanten van L-mobi hebben nog een maand de tijd om van provider te veranderen zodat ze hun 06-nummer kunnen behouden, meldt een woordvoerder van KPN. Donderdag werd bekend dat KPN de netwerklevering aan L-mobi stopt, omdat de virtuele provider volgens de zegsman structureel zijn rekeningen niet betaalt.
De woordvoerder zegt dat L-mobi al maanden wist van de leveringsstop. De overeenkomst zou begin dit jaar zijn opgezegd. „Het is zeker niet van het ene op het andere moment gestopt. L-mobi heeft verzuimd klanten tijdig op de hoogte te stellen.”
Vorig jaar won KPN een kort geding over de betalingsachterstand bij de rechtbank in Rotterdam. De woordvoerder zegt dat L-mobi nog steeds een flinke betalingsachterstand heeft, maar wil niet zeggen hoeveel geld de provider schuldig is. Uit rechtbankstukken komt naar voren dat L-mobi sinds het najaar van 2022 alleen het deel van de rekeningen betaalt dat de provider redelijk en marktconform vindt.
Als L-Mobi zijn rekening betaalt, kan de netwerklevering volgens de woordvoerder worden hersteld. Hij adviseert klanten nu om snel over te stappen naar een andere provider. Hoeveel mensen hierdoor zijn getroffen is niet duidelijk. L-mobi heeft het in verschillende media over ongeveer 32.000 klanten. De woordvoerder van KPN stelt echter dat het om nog geen kwart van dit aantal gaat.
Of L-mobi KPN gaat betalen, is niet bekend. De provider heeft nog niet gereageerd op vragen.
Op de website meldt L-mobi zijn dienstverlening te moeten stoppen „vanwege een geschil over te hoge groothandelstarieven tussen L-mobi en onze netwerkleverancier”. Een nieuwe leverancier vinden op korte termijn is niet gelukt omdat die er in Nederland te weinig zouden zijn. L-mobi zegt over dit „machtsmisbruik” een klacht te hebben ingediend bij de betreffende instantie en dat hierover een rechtszaak loopt.