Deepfake van Wilders glipt door filters Meta en X
Nepvideo’s van Nederlandse politici kunnen via internet moeiteloos worden verspreid. Dat stelt omroep BNR op basis van eigen onderzoek in aanloop naar de Europese verkiezingen.
Voor twee tientjes maakte BNR overtuigende deepfakes van Geert Wilders, Caroline van der Plas en Rob Jetten. Meta, het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp, en berichtendienst X accepteerden advertenties met de gefingeerde beelden.
Voor duizenden euro’s beloven de platforms ze op de dag van de verkiezingen aan miljoenen gebruikers te tonen. Alleen TikTok weigerde de video’s te publiceren, omdat het ‘verdacht gedrag’ had gesignaleerd.
In een tweetal video’s die Wybren van Haga, oud-fractievoorzitter van BVNL in de Tweede Kamer, deze week op zijn Instagram plaatste, figureren deepfakes van minister Hugo de Jonge en WEF-directeur Klaus Schwab. Volgens BNR is het de eerste keer dat een Nederlandse politicus iets doet met AI-gegenereerde beelden.
„Mogelijk is dit het begin van een stortvloed: techbedrijven leggen dit soort manipulatie geen strobreed in de weg”, concludeert de omroep.