Recensie: Muziek rond 17e-eeuwse virtuoze blokfluitiste
Waar een cd meestal een begeleidend boekje bevat, is hier sprake van een rijk geïllustreerd boek met een goedgevulde cd.
Op de voorkant prijkt een prachtig portret, geschilderd door Jacob Backer, een tijdgenoot van Rembrandt. Toen musicoloog Thiemo Wind in 2006 promoveerde op Jacob van Eyck en het Nederlandse solorepertoire voor blokfluit in de Gouden Eeuw, kon niemand de afgebeelde dame (aangeduid als Euterpe, een van de Griekse muzen) identificeren. Dat veranderde ingrijpend door onderzoek, veertien jaar later, in het Stadsarchief Amsterdam. Daaruit bleek al snel dat het gaat om de virtuoze blokfluitiste Adriana vanden Bergh, aan wie de Amsterdamse muziekuitgever Paulus Mathijsz in 1642 de bundel ”Der goden fluit-hemel” had opgedragen.
Naar aanleiding van deze ontdekking maakte blokfluitist Erik Bosgraaf met zijn ensemble Cordevento (twee blokfluiten, viool, barok- en renaissancegitaar, viola da gamba, cello, theorbe en klavecimbel) een prachtig album met blokfluitmuziek van een keur aan componisten uit de 17e eeuw. Het aantal bespeelde blokfluiten (zeventien) neemt in het boek bijna een volledige pagina in beslag.
Vanzelfsprekend heeft veel muziek van Jacob van Eyck een plaats gekregen in het programma. Deze blinde beiaardier van Utrecht was erg geliefd als fluitist, zoals blijkt uit een document waarin hem door het Utrechtse Janskapittel salarisverhoging wordt aangeboden, „mits dat hij d’ wandelende luijden opt kerkhoff somwijlen savons mit het geluijt van sijn fluijtien vermaecke”.
Adriana. Haar portret, haar leven, haar muziek, Thiemo Wind – Erik Bosgraaf, blokfluit – Ensemble Cordevento; Brilliant Classics (5028421971643); 128 blz. + cd; € 29,99; bestellen: www.klassiek.nl