Economie

Schoenenwinkelketen Sacha sluit winkels en richt zich op online

Schoenenwinkelketen Sacha sluit de meeste winkels en gaat zich voornamelijk richten op de onlineverkoop. De keten heeft last van „aanzienlijke kostenstijgingen die het traditionele verdienmodel voor retail in het algemeen uitdagen”, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Termeer Groep na berichtgeving door Hart van Nederland.

ANP
30 April 2024 14:11Gewijzigd op 30 April 2024 16:04Leestijd 2 minuten

Ook shoppen de klanten van Sacha volgens haar steeds vaker online. De zegsvrouw laat weten dat een aantal fysieke locaties blijft bestaan. Hoeveel en welke winkels dit zijn is volgens haar nog niet bekend. Sacha heeft 32 winkels, waarvan 28 in Nederland. In totaal werken er 180 mensen bij Sacha.

Winkelmedewerkers van Sacha raken hun baan volgens de woordvoerster niet kwijt. Het personeel gaat werken in winkels van de andere merken van Termeer Groep. Het bedrijf is ook de eigenaar van kledingwinkelketen Sissy-Boy en schoenenwinkelketen Manfield.

De kosten voor loon, het huren van de panden, energie en de gemeentelijke lasten zijn flink gestegen, meldt de woordvoerster. „Dit geldt voor de retail in het algemeen, maar daarnaast zien wij een bovengemiddelde verschuiving voor Sacha naar online. Dat maakt de optelsom voor onze strategische keuze.”

Sacha en Manfield werden vier jaar geleden failliet verklaard in België. Enkele dagen na het uitspreken van het faillissement was volgens het moederbedrijf een principeakkoord bereikt met de curatoren over een eventuele doorstart met de aandeelhouders van de Termeer Groep. Een woordvoerster van Termeer zei dat de retail in België het al jaren zwaar had door de opkomst van online winkelen en dat de coronamaatregelen daarbovenop voor „uitdagende marktomstandigheden” zorgden. Het faillissement trof de Nederlandse onderdelen niet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer