Economie

De folders van Zeeman liggen dwars

Het is dringen bij de brievenbus. De postbode, de krantenjongen en de folderbezorger duwen om beurten hun stukken door de deur. Elke week ploffen er alleen al gemiddeld 29 folders op de mat. Netwerk VSP doet jaarlijks met 4,4 miljard stuks mee. Steeds vaker keurig verpakt in plastic folie. Schoon en droog.

28 January 2005 11:12Gewijzigd op 14 November 2020 02:10
EINDHOVEN – Elke week vallen er gemiddeld 29 reclamefolders per huishouden op de deurmat. Bezorgingsbedrijf Netwerk VSP, een volle dochter van TPG Post, verspreidt per jaar zo’n 4,4 miljard folders, magazines, huis aan huiskranten en samples. De sorteri
EINDHOVEN – Elke week vallen er gemiddeld 29 reclamefolders per huishouden op de deurmat. Bezorgingsbedrijf Netwerk VSP, een volle dochter van TPG Post, verspreidt per jaar zo’n 4,4 miljard folders, magazines, huis aan huiskranten en samples. De sorteri

Met hoge snelheid rijdt een heftruck een pallet met reclamefolders de opslagloods van Netwerk VSP in Eindhoven binnen. De ongeadresseerde blaadjes vinden de komende dagen hun weg naar honderdduizenden huishoudens in Nederland.

Het bezorgingsbedrijf verzamelt, bundelt en verwerkt de reclamefolders automatisch. Een langgerekte lopende band voert langs dertig verschillende stapels folders en magazines. Terwijl de band draait, pikt de machine van elke stapel een exemplaar mee.

De band loopt als een zonnetje. Totdat… ineens alles stilstaat. Een oranje lampje boven het vijfde vulstation knippert alarmerend. Storing. Een medewerker pakt de samengedrukte folders, herschikt het reclamemateriaal en de band zet zich opnieuw in beweging. Zeeman ligt deze week nogal dwars. „De folder is verkeerd gesneden. Dat levert veel problemen op.”

Aan het eind verdwijnt het bundeltje reclame in plastic folie. Een spuitmondje brengt op elk geseald pakketje nog snel een herkenningscode per wijk aan. „Als een bezorger een pak folders in een sloot dumpt, kunnen wij met deze unieke code gemakkelijk de dader achterhalen”, aldus operationeel directeur Marcel Winkelman donderdag tijdens een open dag.

Het samenstellen van de gesealde pakketjes met folders is volledig geautomatiseerd. Netwerk VSP kan met geavanceerde software per woonwijk het aantal folders in een bundel regelen. „De computer berekent welke folder op welk moment het meest efficiënt kan worden gebundeld en stelt daarna de beste productievolgorde vast.”

Netwerk VSP verwerkt per jaar zo’n 4,4 miljard folders, magazines, huis-aan-huiskranten en sampels (proefmonsters). De 225 chauffeurs leveren de gesealde pakketjes thuis af bij de 22.000 bezorgers die het vervolgens door de 6,5 miljoen brievenbussen laten glijden. Ruim 85 procent van alle folders wordt tegenwoordig geseald, de resterende 15 procent moet de bezorger nog handmatig vouwen en sorteren.

Het bezorgingsbedrijf werkt vanuit vijf sorteer- en sealcentra (Eindhoven, Meppel, Utrecht, Ridderkerk en Amsterdam) en dertien depots. Nederland is verdeeld in 23.500 wijken met elk zo’n 300 brievenbussen. De bezorgers bestrijken daarmee in totaal 96 procent van Nederland. „Alleen tussen de fabrieken in Europoort komen wij niet”, legt Winkelan uit. „En in sommige wijken van de Bijlmer niet. Daar laat de politie zich ook niet zien.”

Netwerk VSP is actief voor een indrukwekkende rij klanten. Bart Smit, Beter Bed, Bijenkorf, Blokker, Bristol, Bruna, C1000, DA Drogist, Dixons, HEMA, Intersport, Kijkshop, KPN, Leen Bakker, Media Markt, Miss Etam, Perry Sport, de Postbank, Praxis, V&D en Xenos.

Netwerk VSP, ontstaan uit het in 1952 opgerichte Vierhand Reclamediensten, is met een omzet van 75 miljoen euro en een marktaandeel van 38 procent marktleider in de branche. Het bedrijf, een volle dochter van TPG Post, telt op dit moment 400 vaste medewerkers en 200 uitzendkrachten.

Het bezorgingsbedrijf werkt met drie ploegen, een dag-, een avond- en een nachtploeg. „Het is zware en vieze arbeid”, zegt Winkelman. „Drukwerk stinkt. Niet iedereen wil dit doen.” Daarom haalt de onderneming 40 procent van de medewerkers uit Polen.

Ondanks alle inspanningen verloopt de bezorging niet altijd vlekkeloos. Netwerk VSP kampt met een uitval van 0,3 procent in het verwerkingsproces. Tijdens de distributie en de bezorging valt nog eens 10 procent tussen wal en schip. „Dat is best veel”, erkent Winkelman, „maar niet ongebruikelijk bij ongeadresseerd drukwerk. Elk bezorgingsbedrijf mist een bepaald percentage.” De score bij de 200 concurrenten schommelt volgens hem tussen de 60 tot 90 procent.

Een bezorgingspercentage van 100 moet in principe mogelijk zijn. „We kunnen elke folder van een barcode voorzien, maar dan stijgt de prijs van 1,6 naar 8 eurocent per folder. Dat wordt onbetaalbaar.” TPG Post zit volgens de operationeel directeur met zijn bezorging op 94 procent. „De prijs is daar echter vier keer zo hoog.”

Ongeadresseerd drukwerk bezorgen is een hele klus. „Praxis wil bijvoorbeeld een groot deel van alle 23.500 wijken van Nederland laten bezorgen, terwijl de pizzeria op de hoek slechts voor twee wijkjes kiest. Dat gaat wel eens mis.” Ook bij een studentenhuis in Amsterdam met acht brievenbussen en drie ”ja/nee”-stickers loopt het af en toe in het honderd. „Een situatie met 100 procent juiste bezorging blijft echter ons ideaal.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer