„Etiket geeft te beperkt informatie”
De supermarkten vinden dat de etiketten op producten te beperkt informatie geven over gezonde voeding. In de strijd tegen het toenemend overgewicht bij Nederlanders heeft de brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) het tienpuntenplan ”Stimulans naar balans” ontwikkeld om de voorlichting aan consumenten te verbeteren.
De levensmiddelenindustrie, het bedrijfsleven, de horeca, zorgverzekeraars, sportorganisaties en de ministeries van Volksgezondheid en Onderwijs sluiten donderdag een overeenkomst over de bestrijding van overgewicht. „De bedoeling is dat alle betrokkenen elk vanuit hun eigen maatschappelijke rol een bijdrage leveren”, aldus een CBL-woordvoerder woensdag.
Het tienpuntenplan is volgens de zegsman een eerste bijdrage van de supermarkten en kan nog worden aangevuld. „De verantwoordelijkheid ligt in eerste instantie bij consumenten. Mensen besluiten toch zelf wat ze eten en bij ons kun je nu eenmaal zowel appels als een zak chips kopen. Wel vinden we dat we de consument, zonder hem te debiliseren, moeten wijzen op een gezond voedingspatroon en hem moeten stimuleren om meer groente en fruit te eten”, aldus de woordvoerder.
De supermarkten zijn verder van plan fabrikanten aan te sporen hun producten beter te voorzien van informatie over de voedingswaarde, en dan het liefst per portie. Daarnaast ijvert het CBL voor een wettelijke verplichting in Europa van een voedingswaardetabel per 100 gram.
Bovendien gaat de branche fabrikanten stimuleren om meer gezonde producten te maken. Daarbij letten de supermarkten onder meer op de hoeveelheid gebruikte vetten, suikers en de portiegroottes. Zo moeten consumenten vaker kunnen kiezen tussen een twee- of eenpersoonsverpakking. Ook zou in bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden de hoeveelheid groente groter kunnen.
De Consumentenbond noemde het convenant tussen het bedrijfsleven en de overheid over overgewicht een slappe hap. „De aanpak van het probleem moet volgens de opstellers worden gezocht in een benadering die is gericht op het gezond verstand en die mensen aanzet tot meer sport en beweging.”
Volgens de bond legt het convenant daarmee de verantwoordelijkheid puur bij de consument en wordt het bedrijven erg makkelijk gemaakt zich daarachter te verschuilen.