Helft ouders bezorgd over financiële verleidingen kind via apps, games en sociale media
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is 99 procent van de jongeren actief op sociale media. Daar worden ze verleid om onverstandige uitgaven te doen. Bijna de helft van de ouders maakt zich daar zorgen over.
Dat bleek dinsdag uit het onderzoek ”Leren omgaan met geld” van de Volksbank. Daarvoor hield de bank een peiling onder ruim 1000 ouders met kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 14 jaar. De bank legde de ouders verschillende stellingen voor over de rol van geld in de opvoeding van hun kinderen.
Hoewel acht op de tien ouders menen goed zicht te hebben op de digitale financiële activiteiten van hun kind, maakt een op de twee ouders zich zorgen over de verleidingen waaraan kinderen online worden blootgesteld. Het kan bijvoorbeeld gaan om oplichting via nepadvertenties, het downloaden van betaalde apps, influencers die prijzige spullen aanprijzen en de talloze mogelijkheden om dure producten op een later moment te betalen.
Bijna vier op de tien ouders denken dat hun kind zich door sociale media laat aansporen om aankopen te doen. Daarnaast gaan drie van de tien ouders ervan uit dat hun zoon of dochter de waarde van geld onvoldoende inziet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 60 procent van de ouders aangeeft open te staan voor hulp en advies om hun kind meer geldbewust te maken.
Nepadvertenties
Ruim een derde van de ondervraagde ouders is van mening dat de school van hun kind meer moet doen aan voorlichting over het omgaan met geld. Bijna vier op de tien ouders zegt niet te weten wat de school hier überhaupt mee doet. De meeste ouders achten zichzelf echter wel in staat om hun kind te wijzen op de gevaren en risico’s van de digitale wereld.
Toch zijn er ook ouders die zichzelf betrappen op een kennishiaat. Zo geeft een derde aan onvoldoende te weten over geldezels, het fenomeen waarbij met name jongeren hun bankrekening laten misbruiken door criminelen. Verder weten twee op de tien ouders niet genoeg over nepadvertenties, beïnvloeding door influencers en de beruchte ”Word snel rijk filmpjes”. Daarom heeft de Volksbank recentelijk workshops voor ouders georganiseerd om ze in te lichten over geldzaken.
Valkuilen
Lieke Lamb, werkzaam als trendwatcher bij Future Expertise Center –een bedrijf dat zich richt op trends en innovaties– onderstreept het belang om kinderen al jong wegwijs te maken in de wereld van het geld. „Kennis is het beste wapen tegen oplichting en de sterkste beveiliging voor een verantwoorde geldhuishouding”, stelt ze.
Volgens de trendwatcher is het van niet te onderschatten belang dat kinderen al op jonge leeftijd de waarde van geld leren inzien. „Maar ze moeten ook de patronen, de belangen en de gevaren goed uitgelegd krijgen. De nieuwe generatie leert het beste wat de mogelijkheden en de valkuilen zijn met tot de verbeelding sprekende voorbeelden.”