Branchevereniging marketingonderzoekers: datalek wereldwijd uniek
Het datalek bij softwareleverancier Nebu, waardoor veel marketingbureaus zijn getroffen, is „wereldwijd uniek en niet eerder voorgekomen”. Dat zegt Wim van Slooten, de directeur van branchevereniging voor marketingbureaus MOA. Hij heeft tot nu toe van „een stuk of vijf” marketingonderzoekers begrepen dat zij getroffen zijn door het datalek.
Een inschatting van de hoeveelheid gelekte data kan Van Slooten echter niet geven. „Doorsnee onderzoeksbureaus werken met steekproeven die soms best overzichtelijk zijn. Maar het kan ook zijn dat daar wel degelijk grote klanten bij zitten.” Van de bedrijven die aangeven getroffen te zijn door het datalek, loopt de hoeveelheid gedupeerde klanten dan ook uiteen. Zo zijn via de NS de gegevens van mogelijk 780.000 mensen buitgemaakt, via zorgverzekeraar CZ de gegevens van ruim 3000 klanten.
Van Slooten geeft verder aan dat het datalek niet alleen directe gevolgen heeft voor marketingbureaus, maar ook indirect mensen kan treffen. Sommige bureaus, die niet met Nebu-software werken, besteden namelijk bepaalde onderzoeken uit aan andere bedrijven. De marketingbedrijven die deze onderzoeken vervolgens uitvoeren, kunnen op hun beurt wel werken met software van Nebu.
Onder signalen die Van Slooten ontving waren ook berichten dat Nebu maar weinig informatie doorgaf aan de onderzoeksbedrijven. „Dat vind ik een kwalijke zaak. Bureaus moesten veel druk uitoefenen op de softwareleverancier voor meer informatie, maar kregen die maar met mondjesmaat.” Mogelijk dat dit te maken heeft met de communicatie tussen Nebu en het Canadese moederbedrijf Enghouse. Zowel Nebu als Enghouse was vooralsnog onbereikbaar voor commentaar.
Voor de marketingbureausector is de situatie erg vervelend, stelt Van Slooten. „Alle bureaus zijn gecertificeerd voor databeveiliging, dit ligt buiten hun macht. Het had niet mogen gebeuren.” Wel wijst de branchevereniging haar leden erop extra controles uit te voeren. Daarbij kan bijvoorbeeld gekeken worden naar de samenwerkingen met softwarebedrijven, maar ook naar verzekeringen. „Als zoiets gebeurt buiten je schuld om, ben je daar als bedrijf dan voor verzekerd?”, is de vraag die Van Slooten neerlegt bij de marketingonderzoekers.