Premier Griekenland: Treinbotsing door tragische menselijke fout
Alles wijst erop dat de frontale treinbotsing in Griekenland het gevolg is van een „tragische menselijke fout”, zo heeft premier Kyriakos Mitsotakis woensdag verklaard.
Het dodental na het treinongeval stond donderdagmorgen op 43, maar loopt naar verwachting nog verder op. Er liggen nog 57 gewonden in het ziekenhuis, onder wie 6 op de intensive care. Onder de slachtoffers zijn relatief veel jongeren. De premier heeft de rampplek bezocht en zijn medeleven betuigd aan de slachtoffers en de nabestaanden. Hij heeft daarnaast opdracht gegeven voor een onafhankelijk onderzoek.
Bij het ongeval waren een vrachttrein en een passagierstrein betrokken. Zij reden kilometerslang op hetzelfde spoor voordat zij botsten. De stationschef van de plaats Larissa, verantwoordelijk voor het geven van seinen, is opgepakt op verdenking van nalatigheid. Hij ontkent schuld en wijst naar mogelijk technisch falen.
De Griekse transportminister Kostas Karamanlis diende woensdag zijn ontslag in vanwege het dodelijke treinongeval in het land. Opstappen is volgens Karamanlis „het minste wat hij kan doen ter nagedachtenis van de slachtoffers”. De politicus liet in een verklaring weten dat hij verantwoordelijkheid neemt voor het „langdurig falen” van de staat.
Sinds het ongeval wordt in Griekenland gediscussieerd over of het ongeval vermeden had kunnen worden. Een protest in Athene liep woensdagavond uit de hand. Betogers gooiden stenen naar het hoofdkantoor van het betrokken particuliere spoorbedrijf Hellenic Train. De politie zette traangas en flitsgranaten in.
Problemen
Een werknemer van het Griekse spoor zei woensdag tegen de krant Kathimerini dat er al langer problemen zijn met de veiligheidsmaatregelen die dit soort ongelukken hadden moeten voorkomen. Hij zei dat de automatische seinen al een tijd niet werken en dat de veiligheid dus alleen door mensen moet worden gecontroleerd. Vakbonden zouden al sinds 2018 vragen om een nieuw bedieningssysteem.
Kathimerini legde ook een verband tussen de privatisering van de spoorwegen en falend veiligheidsbeleid. De krant wijdde een stukje aan treinongelukken in Groot-Brittannië na de privatisering in de tweede helft van de jaren 90. Er zouden overeenkomsten bestaan met de Griekse spoorwegen en het ongeluk van woensdagmorgen. „Ook daar (Groot-Brittannië) werd het spoor geprivatiseerd terwijl er constant geklaagd wordt over slecht onderhoud van het netwerk en treinen en lange vertragingen. De privatisering van British Rail werd gekenmerkt door vier ernstige ongevallen die de publieke opinie schokten.”