Economie

Superjumbo laat Nederland links liggen

Schiphol verwacht zeker tot 2010 geen reguliere vluchten van Airbus’ superjumbo A380 op de luchthaven, mede omdat KLM niet in het toestel is geïnteresseerd. Het ”vlaggenschip van de 21e eeuw” laat Nederland daarmee voorlopig links liggen.

ANP
13 January 2005 09:17Gewijzigd op 14 November 2020 02:06
TOULOUSE – Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de A380 van Airbus, wordt dinsdag in Toulouse gepresenteerd. Schiphol verwacht tot zeker 2010 geen vluchten van de superjumbo op zijn luchthaven, mede omdat KLM niet in het toestel is geïnteressee
TOULOUSE – Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de A380 van Airbus, wordt dinsdag in Toulouse gepresenteerd. Schiphol verwacht tot zeker 2010 geen vluchten van de superjumbo op zijn luchthaven, mede omdat KLM niet in het toestel is geïnteressee

De partner van KLM, Air France, heeft wel tien A380’s besteld, maar de maatschappij gaat daarmee niet op Schiphol vliegen.

Dinsdag vindt in Toulouse de presentatie van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld plaats. De twee dekken van de A380 bieden ruimte aan zeker 500 mensen, maar Airbus heeft al plannen op de tekentafel liggen om het vliegtuig zo te vergroten dat er plaats is voor 1000 passagiers. De omvang van het toestel is enorm. De spanwijdte is bijna 80 meter, de hoogte 24 meter en de lengte 73 meter. Het vliegtuig is het meest prestigieuze wapen van Airbus (en moederbedrijf EADS) in de concurrentiestrijd met het Amerikaanse Boeing.

De twee concerns hebben geheel verschillende strategieën gekozen. Airbus voorziet een forse toename in de vraag naar megavliegtuigen. Het vliegverkeer zal volgens de Europeanen namelijk steeds meer plaatsvinden tussen zogenoemde hubs, centrale knooppunten. Grote toestellen zijn daar geschikt voor.

Boeing gelooft daarentegen dat passagiers in de toekomst meer behoefte hebben aan vluchten direct naar de eindbestemming, dus zonder overstappen op grote luchthavens. Hiervoor zijn kleinere toestellen nodig. Boeing zet dan ook in op zijn 7E7, waarin plaats is voor ongeveer 300 mensen.

De Nederlandse luchtvaartdeskundige H. Roos van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat Airbus zich richt op een nichemarkt. De A380 is volgens hem alleen geschikt voor landen in opkomst met een grote bevolking. Hij denkt daarbij aan staten in Azië. Ook voor pelgrimsvluchten vanuit het Midden-Oosten naar Mekka kan de superjumbo worden gebruikt. Omdat de markt zo klein is, loopt de vliegtuigbouwer volgens Roos grotere financiële risico’s dan Boeing.

De A380 is inderdaad vooral door maatschappijen in het Verre Oosten en het Midden-Oosten, zoals Singapore Airlines en Emirates, besteld. Geen van deze vervoerders is van plan om met het toestel lijndiensten op Schiphol te beginnen. Misschien dat incidenteel een superjumbo Schiphol aandoet, maar op reguliere basis gebeurt dat tot 2010 zeker niet.

Roos verwacht dat vrachtvluchten met de A380 Nederland wel zullen aandoen. „Schiphol is een centraal knooppunt in Europa voor het vervoeren van vracht.”

De grootste klant van Schiphol, KLM, is niet geïnteresseerd in de A380. De vervoerder heeft te weinig bestemmingen met voldoende passagiersvolumes om dagelijks het megavliegtuig te kunnen vullen. Alleen op vluchten naar de Amerikaanse steden Detroit en Minneapolis zou de A380 elke dag vol zitten, maar KLM is niet van plan om voor slechts twee routes twee superjumbo’s aan te schaffen.

KLM verwacht de komende jaren te groeien door de vliegfrequenties te verhogen, niet door grotere vliegtuigen in te zetten. Daarom heeft de maatschappij de Boeing 777 en de A330 gekocht. Hiermee kan KLM non-stop naar bijvoorbeeld Johannesburg vliegen.

Schiphol heeft wel rekening gehouden met het reuzenvliegtuig van Airbus. De nieuwe Polderbaan is met een breedte van 60 meter 15 meter wijder dan de andere start- en landingsbanen. Het asfalt is bovendien versterkt om het gewicht van de A380 aan te kunnen.

De afhandeling van de vele passagiers van een A380 baart sommige critici zorgen. Ze verwachten lange rijen tijdens het inchecken, bij de bagagebanden en de douane. Gordon Bethune, topman van Continental Airlines, verwoordde het als volgt: „Wat heb ik eraan om met 500 mensen aan boord van een vliegtuig te zitten, als ik ook met 500 mensen op mijn bagage moet wachten en met 500 mensen tegelijk moet inchecken?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer