EconomieDe Zaak

Productiebedrijf Nedco wil Europese markt op

Het begon in 1986 met plastic lekbakken voor wasmachines. Inmiddels telt het assortiment van productiebedrijf Nedco ruim 3000 producten van kunststof en metaal. Ziet het familiebedrijf nog ruimte om verder te groeien?

10 January 2023 21:07Gewijzigd op 10 January 2023 21:11
Mededirecteur Pieter Nederlof (l.) en salesmanager Martijn van den Bosch poseren met twee soorten ventilatieroosters. „Daar is een gigantische markt voor”, aldus Nederlof.  beeld Cees van der Wal
Mededirecteur Pieter Nederlof (l.) en salesmanager Martijn van den Bosch poseren met twee soorten ventilatieroosters. „Daar is een gigantische markt voor”, aldus Nederlof.  beeld Cees van der Wal

Een ontzettende herrie die alles en iedereen in het huishouden overstemt: een op volle toeren draaiende wasmachine in een zinken lekbak. Voor veel gezinnen was dit medio jaren tachtig een wekelijks terugkerende bron van ergernis. Daar moet toch een oplossing voor te bedenken zijn, denkt Bas Nederlof uit Capelle aan den IJssel.

Hij komt met het idee om een bak van kunststof te maken. Dit type materiaal geleidt aanzienlijk minder goed geluid dan zink. Het blijkt een gat in de markt te zijn; de kunststof lekbakken vinden dan ook gretig aftrek.

In de jaren erna gaat Nederlof steeds meer producten verkopen, waaronder ventilatoren, deurroosters en folderhouders. Ondertussen gaan ook de zonen Jan, Bastiaan en Pieter aan de slag in het snelgroeiende bedrijf. Sinds senior in 2011 met pensioen ging, vormen de drie broers de driekoppige directie.

Wat in 1986 begon in een dubbele garagebox, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met een imposant pand van 7000 vierkante meter, gevestigd in Nieuwerkerk aan den IJssel. „De kleine handelsonderneming heeft zich ontwikkeld tot een groot productiebedrijf”, vertelt mededirecteur Pieter Nederlof (41). „Vanaf 1994 gingen we zelf produceren. Zo konden we een breder assortiment aanbieden.”

Kuchschermen

Door zelf te produceren kan ook makkelijker worden ingespeeld op de vraag van de markt. Zo maakte Nedco tijdens de coronacrisis op grote schaal doorzichtige veiligheidsschermen van plexiglas: kuchschermen. „We hebben er tienduizenden van verkocht”, weet salesmanager Martijn van den Bosch (44). „Mede dankzij deze schermen boekten we in 2020 een omzetgroei van 17 procent.”

De meest iconische producten zijn echter de gevelklep en, nog altijd, de lekbak. „Die zijn exemplarisch voor de twee typen producten die we met name produceren: ventilatie- en witgoedaccessoires, vertelt Van den Bosch. „Hierin zit als het ware het DNA van Nedco.”

18949155.JPG
beeld Cees van der Wal

Het product dat het beste loopt? „Kunststof deurroosters”, zegt Van den Bosch stellig. Jaarlijks maakt het bedrijf er 80.000 van. „Kijk, minister De Jonge wil 900.000 woningen bouwen voor 2030”, verklaart Nederlof. „In iedere keuken gaan twee plintroosters. Dan heb je het dus over 2 miljoen stuks. Er is een gigantische markt voor.”

China

Niet alle producten vervaardigt Nedco in Nederland. Sinds 2008 heeft het bedrijf een fabriek in China, opgezet door Pieter Nederlof. Alle artikelen van metaal, aluminium of staal worden daar gemaakt. Nederlof: „De productiekosten voor deze materialen zijn in China lager. Wekelijks komt er een volle zeecontainer onze kant op.”

In 2021 jaar piekten de containerprijzen. Voor het transporteren van een veertigvoeter –een zeecontainer van 12 meter– moest Nedco 15.000 dollar (bijna 14.000 euro) aftikken. Nu kost dit nog een tiende van dat bedrag. Pieter Nederlof: „Dat komt door de recessie in China, maar de containerprijzen zullen nu wel de bodem hebben bereikt.”

Mede vanwege de hoge transportkosten zag Nedco zich genoodzaakt om de prijzen in de afgelopen twee jaar met 25 procent te verhogen. Van den Bosch: „Maar ook de grondstofprijzen schoten de lucht in. Ze verkeren nu nog hoog boven het niveau van twee jaar geleden. We waren dus sowieso niet aan prijsverhogingen ontkomen.”

Pieter Nederlof is verknocht aan China; voor corona kwam hij acht keer per jaar in het land. Eind 2019 was hij er voor het laatst. „De contacten verlopen nu digitaal. Dat gaat goed, maar het liefst zou ik er morgen nog naartoe vliegen.”

Voor de toekomst richt Nedco de blik vooralsnog op Frankrijk en Duitsland; daar liggen kansen om de afzetmarkt te vergroten. Van den Bosch: „De handel is voor 80 procent nationaal. De grootste groei valt dus te maken over onze landsgrenzen. Daarom doen we nu onderzoek naar de behoeften van de Franse en Duitse markt.”

Meer over
De Zaak

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer