Nieuwe Primera is grote stap vooruit
Onbekend maakt onbemind. Deze aloude wijsheid laat zich ook heden ten dage gelden. De Nissan Primera is daar een goed voorbeeld van. Deze middenklasser stak op het eerste gezicht immers geenszins boven het maaiveld uit. Wie echter ooit de moeite nam om de Primera de sporen te geven, wist dat de wagen stukken minder suf is dan zijn koetswerk deed vermoeden. De nieuwe Primera steekt in een compleet nieuwe jasje, waarin de Japanner meer bekijks heeft dan ooit tevoren.
De metamorfose heeft de Nissan Primera onmiskenbaar goed gedaan. Verdwenen is het deprimerende gebrek aan uitstraling waardoor een beetje extrovert persoon de Primera niet eens als dagelijks vervoermiddel in overweging nam. Niet dat de nieuwe generatie ineens tot een persoonlijkheid van formaat uitgegroeid is, maar van een goede stap voorwaarts kan wel gesproken worden.
Nissan verraste de wereld tot voor kort bij voorkeur met veilige, maar anoniem gestileerde auto’s. De nieuwe Primera kenmerkt zich door scherpe lijnen en gladde flanken. Vooral de frontpartij geldt als karakteristiek; de veelhoekige koplampen springen meteen in het oog. De achterzijde is wat minder herkenbaar, maar door het korte maar hoge kofferdeksel niet minder fraai. De opvallende styling zou een gevolg kunnen zijn van de bemoeienissen van moeder Renault, die zich graag als ”Créateur des Automobiles” afficheert. Nissan zelf ziet dat uiteraard anders, maar dat neemt niet weg dat de stilistische ontwikkeling van Nissan behalve als opmerkelijk zeker ook als verheugend aangemerkt kan worden.
De nieuwe Nissan Primera is leverbaar met een drietal nieuwe benzinemotoren en een volledig nieuw ontwikkelde, direct ingespoten commonrail turbodieselmotor. Onder de motorkap van de testauto huist de krachtigste machine uit het assortiment. Het aggregaat telt vier cilinders, die elk door vier kleppen ademen. Het gezamenlijke volume van de vier zuigers bedraagt 2,0 liter. De krachtbron levert een maximumvermogen van 103 kW/140 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 192 Nm bij 4000 tpm. De auto is goed voor een topsnelheid van 191 km/h en heeft voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h 10,9 seconden nodig. De Primera is aldus gemotoriseerd zeker niet sloom, al blijft het verlangen naar meer spierkracht aanwezig. De krachtbron is meer op comfort gericht dan de machine in zijn voorganger maar maakt een minder gretige indruk.
Cvt
Nissan heeft de machine verder goed ingekapseld. Het geluidsniveau valt alleszins mee. Bovendien blijven stoorzenders als banden- en windgeruis ruimschoots binnen de perken.
Wat niet ruimschoots binnen de perken blijft, is het brandstofverbruik. Gemiddeld verstookte de Primera elke 10,2 kilometer een liter brandstof. In deze klasse niet ongebruikelijk, maar zuinig is anders.
De optionele automatische transmissie geldt ongetwijfeld als een van de belangrijkste veroorzakers van de wat teleurstellende brandstofconsumptie. Toch maakt de bak zelf veel, zo niet alles goed want de transmissie kan als een fraai staaltje techniek worden aangemerkt. De technische oorsprong van de continue variabele transmissie ligt in Tilburg, waar de slimme vinding van wijlen Hub van Doorne destijds debuteerde in de oer-Hollandse Daf(fodil). Deze auto’s zijn nu op een verdwaald exemplaar na geschiedenis geworden, de Primera CVT-M6 is echter een feit. Toepassing van de variabele transmissie in auto’s als de Primera bewijst postuum het genie van Van Doorne, want in de kern van de zaak is er niets veranderd.
Voorbij zijn echter negatieve aspecten van de cvt, zoals het gegier in de aandrijving. Nissan heeft voor de gelegenheid zelfs een zestal vaste verzetten geprogrammeerd zodat door middel van ’tiptronic’-bediening kan worden geschakeld. Het systeem functioneert verrassend goed. De reactietijd die conventionele automatische transmissie noodgedwongen in acht nemen, is in de Primera gereduceerd tot nul. Een en ander maakt dat je met CVT-M6 ontzettend actief, om niet te zeggen sportief kunt autorijden zonder daarbij door de techniek belemmerd te worden. Wie had dat ten tijde van de eerste Daf ooit kunnen denken?
Stabiel
De Primera rijdt in zijn geheel wel lekker. Zoveel is zeker. Jammer genoeg is de nieuwste editie eerst en vooral een comfortabele auto geworden, die ten opzichte van zijn voorganger aan scherpte en dynamiek verloren heeft. En dat is jammer omdat auto’s als de Ford Mondeo voor een beetje stuurman te verkiezen zijn boven de Primera. De Nissan echter beschikt over een adequaat geveerd onderstel, dat allerhande oneffenheden in het wegdek prima wegfiltert. In lange en snel ingestuurde bochten blijft de auto lang stabiel waarna de auto een gedoseerde onderstuurreactie vertoont.
Een bijzonderheid is de zogenaamde ”intelligent cruise control”, die automatisch een zekere afstand tot de voorganger bewaart. De snelheid wordt aangepast wanneer de afstand te klein wordt. Het systeem werd technisch perfect en is bijzonder bruikbaar maar wordt door de harde praktijk af en toe overrompeld. De techniek houdt namelijk geen rekening met invoegende medeweggebruikers en laat veiligheidshalve af en toe zulke grote gaten vallen dat een andere auto er snel tussen schiet waardoor de auto weer gaat afremmen.
Nissan benadrukt in haar reclamecampagnes het belang van ergonomie. De mens, in casu de bestuurder, dient in het interieur centraal te staan en alles dient te worden aangewend om voortijdige vermoeidheid te voorkomen. Zo meldt Nissan dat de bestuurder precies recht achter het stuurwiel zit zodat de meest natuurlijke houding gegarandeerd kan worden. De zit achter het stuurwiel is in de Primera zonder meer goed. Bovendien is het fraaie dashboard weloverwogen vormgegeven en ingedeeld. Bedieningselementen zitten op de juiste positie en het geheel laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Monitor
Opvallend in dit verband is de dominante monitor, die informatie over zaken als audio, klimaatregeling en navigatie weergeeft. Slim daarbij is dat de bijbehorende functietoetsen per programma een andere functie hebben zodat het aantal knoppen beperkt is gebleven. Stuurwiel en bestuurdersstoel zijn veelzijdig te verstellen waardoor een goede zitpositie gegarandeerd is. De kwaliteit van het meubilair draagt daar een forse steen aan bij. Je zit trouwens niet alleen goed in de Primera maar je hebt tegelijkertijd voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen. Tenminste, voorin. Achterin blijkt de beenruimte minder royaal te zijn. Over de inhoud van de bagageruimte behoeft echter niet geklaagd te worden: 450 liter is ruimschoots toereikend.
Nissan voorziet de Primera als Visia standaard van zaken als ABS, twee airbags, sidebags, cruise control, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, volautomatische airconditioning, elektrisch bedienbare voorramen, audiosysteem en hoogteverstelling voor zowel stuurwiel als bestuurdersstoel. Wie 2220 euro meer uitgeeft, verkrijgt een Primera Acenta, die daar elektrisch bedienbare achterramen, regensensor, telefoonvoorbereiding, verlichte make-upspiegeltjes, lichtmetalen velgen, mistlampen voor en een achteruitrijcamera aan toevoegt. De Primera Tekna ten slotte voorziet tegen een extra vergoeding van 300 euro ondermeer in zaken als grotere lichtmetalen velgen.
Achteruitrijcamera
Nissan serveert met de nieuwe Primera zonder meer een smakelijke wagen. De Japanner ziet er niet alleen stukken beter uit dan zijn voorganger, maar blijkt ook onderhuids een aantal aantrekkelijke wijzigingen ondergaan te hebben. Zo is de CVT-M6 transmissie zonder meer een fraai staaltje techniek dat in combinatie met noviteiten als de achteruitrijcamera en de intelligente cruise control van de Nissan Primera een interessante auto maakt. Dat neemt echter niet weg dat de nieuwe Primera niet in staat lijkt om een belangrijk deel van zijn concurrenten overtuigend op afstand te zetten. Het onderstel is prima maar niet imponerend en van de krachtbron en de hoeveelheid binnenruimte kan hetzelfde gezegd worden.
Nissan voorziet derhalve voor een keurige prijs in een visueel onderscheidende auto, die echter hogere verwachtingen oproept dan in de praktijk wordt waargemaakt. Voor het gros van de consumenten is dat echter geen probleem. Aan Nissan de uitdaging om die doelgroep aan een koopovereenkomst te verbinden.
Nissan Primera 2.0 CVT Acenta Sedan