Puur Betuws komt op stoom

”Puur Betuws – lokaal, sociaal en lekker” is het kersverse, lokale voedselinitiatief in en rond de Betuwe. Het levert steeds meer lokale producten via puurbetuws.nl.

André Bijl
11 June 2021 11:35
beeld André Bijl
beeld André Bijl

De reacties zijn zonder uitzondering positief. „We breiden gestaag uit. Wekelijks melden zich nieuwe leveranciers en klanten aan”, zegt Rutger Fuchs (34). De operationeel manager is de spin in het web van de nieuwe coöperatie.

In het najaar van 2019 ontstonden de eerste ideeën voor Puur Betuws. „Onze huidige voorzitter, Theo Niënhaus, zag allerlei busjes voorbijrijden met producten uit deze regio. Hij dacht: dat moeten we slimmer aanpakken.” Niënhaus, manager bij Werkzaam Rivierenland – een samenwerkingsverband van de acht gemeenten in Rivierenland op het gebied van Werk en Inkomensondersteuning –, zocht contact met de bestaande coöperaties de Fruitmotor en Food Value en de drie organisaties besloten de handen ineen te slaan. „De eerste stap was om subsidies aan te vragen en de organisatie op poten te zetten, het eerste busje reed in juli 2020.”

De drie initiatiefnemers van Puur Betuws werken ieder op hun eigen manier al jaren aan de uitdaging om voedselproductie en logistiek lokaler, ecologischer en meer circulair te maken en de werkgelegenheid socialer. „Uitgangspunten van Puur Betuws zijn duurzaamheid en biodiversiteit. Daarnaast willen we werkgelegenheid creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En uiteraard willen we zoveel mogelijk inwoners van de Betuwe kennis laten maken met de producten uit onze eigen streek.”

En passant zorgt het initiatief voor een flinke impuls van de lokale economie. „Onze leveranciers krijgen een eerlijke prijs: tachtig procent van de verkoopprijs. Dat is heel veel. Er zijn boeren die „in andere gevallen slechts vijftien procent ontvangen van het geld dat hun product in de winkel opbrengt.” Met de overige twintig procent creëert Puur Betuws werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. „We proberen onze leveranciers overigens ook op andere manieren te steunen: zo helpen we jonge groentetelers in hun zoektocht naar een stukje grond. We doen dit werk voor een deel uit idealisme. We zijn allemaal dol op dit gebied en doen er alles aan om de sterke punten van de Betuwe uit te dragen.”

In de koelcel

Het concept van het nieuwe lokale voedselinitiatief is eenvoudig. Rutger Fuchs: „Klanten bestellen hun producten via de website van Puur Betuws. Wij geven die bestelling door aan de leveranciers. De volgende werkdag halen we de producten met onze busjes bij hen op en zetten die in de koelcel. De volgende morgen brengen we ze naar onze klanten.”

Inmiddels bezorgt Puur Betuws in de gemeenten West Maas en Waal, Tiel, Culemborg, West Betuwe, Maasdriel, Zaltbommel, Neder-Betuwe en Buren. Wie niet in deze gemeenten woont, kan de bestelde producten afhalen op twee locaties in Geldermalsen. Ruim veertig leveranciers leveren meer dan 500 streekproducten die de regio in de aanbieding heeft. „Een zeer gevarieerd aanbod van groente, fruit, jams, siropen, sappen, vlees, vis, eieren, kaas en andere zuivelproducten, (prijswinnende) wijnen, cider, walnootpasta en ga zo maar door. Het aanbod wordt zeer gewaardeerd door onze klanten. Ze vinden ze gewoon erg lekker en zijn enthousiast over de kwaliteit. „Je proeft het direct”, zei vanmorgen nog iemand tegen me.”

Gezond én lekker

Volgens Fuchs karakteriseert dat meteen de klanten van de coöperatie. „Het gaat om mensen die gaan voor gezond én lekker eten en die belang hechten aan vers en kwalitatief goed voedsel.”

Ook de makers/ leveranciers zijn positief. „Ze krijgen een uitstekende prijs voor hun producten en we maken het hun erg gemakkelijk. Ze ontvangen een mailtje, hoeven vervolgens de spullen alleen maar klaar te zetten en wij zorgen voor de rest. Zodoende kunnen zij doen waar ze goed in zijn en waar ze zoveel plezier aan beleven: hun vak uitoefenen.”

Puur Betuws mikt op groei en heeft onder meer plannen om het afzetgebied naar het oosten uit te breiden. Dat is nog best lastig, vertelt Fuchs. „Deze regio kent veel prachtig platteland, afgewisseld met kleine dorpjes en pittoreske stadjes. Erg mooi allemaal, maar voor een korteketeninitiatief als Puur Betuws ook best lastig. Je maakt namelijk al snel veel kilometers voor één bestelling.”

En dus probeert de operationeel manager leveranciers en klanten zoveel mogelijk te bundelen en klanten per gemeente en per kern te laten kennismaken met het nieuwe initiatief. „Het is gewoon lastig als leveranciers ver van elkaar vandaan wonen, maar we zijn nu eenmaal afhankelijk van het aanbod. We doen er alles aan om onze ophaal- en bezorgrondjes zo efficiënt mogelijk in te richten. Gelukkig hebben we een elektrische bus, zodat we de uitstoot zoveel mogelijk kunnen beperken.”

De toekomstplannen van Puur Betuws laten aan duidelijkheid niets te wensen over. „We willen groeien, zowel qua leveranciers als qua aantal klanten. We kijken dan ook uit naar de heropening van de horeca. Dat is voor ons een erg interessante markt. Veel horecaondernemers promoten lokale producten. Fruit uit eigen regio, een heerlijke compote uit de streek; daar zit vaak een mooi verhaal achter, dat spreekt klanten aan. Beleving, daar gaat het om.”

Dat is ook precies waar Puur Betuws op mikt. „Dit is een prachtig gebied met heerlijke producten. Daar zijn we trots op, dat willen we uitdragen.”

Leveranciers

De familie Van der Koppel boert al 170 jaar op dezelfde locatie aan de Rijksstraatweg in Meteren. „We hebben een vleesveeboerderij met Blonde d’Aquitaines, een ras speciaal voor luxe rundvlees”, vertelt Sabine van der Koppel (37), die de onderneming met hara man Kees runt. De dieren groeien op volgens de richtlijnen van het 2-sterren Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming. „Dat houdt in dat de koeien en kalfjes in de lente, zomer en herfst buiten in de wei lopen en ’s winters in ruime strostallen genieten van het voer dat in de zomer van eigen land is geoogst. Bovendien laten we de kalfjes gewoon bij hun moeder lopen.”

Het rundvlees wordt onder meer aan supermarkten geleverd, een deel wordt ook in de boerderijwinkel van het bedrijf verkocht. Inmiddels is ook Puur Betuws afnemer van het rundvlees van Van der Koppel. „We doen vanaf het begin mee, omdat we enthousiast over het initiatief zijn. Het is een mooie promotie van onze streek en van de producten die hiervandaan komen. Wat lekker is, hoeft niet per se van ver te komen. Die gedachte wilden we steunen. En natuurlijk zagen we extra afzetmogelijkheden voor de verkoop. In onze eigen boerderijwinkel komt maar een beperkt aantal klanten. Puur Betuws heeft een veel groter bereik en dat breidt in de toekomst alleen nog maar uit.”

Heel grote verwachtingen hadden Sabine en Kees van der Koppel overigens niet van de verkoop. „Je weet nooit of zo’n project ook echt gaat lopen. Misschien hoort die houding wel een beetje bij agrariërs: we kijken graag de kat uit de boom”, lacht Sabine. „Maar inmiddels draait het best goed. Elke dag komen er een paar bestellingen binnen. Dat is mooi meegenomen.”

Hogere prijs

Het stel is blij met de prijs die ze via Puur Betuws voor de producten krijgen. „Die ligt duidelijk hoger dan bij de supermarkt. Een nadeel is dat sommige bestellingen wat lastig uit te voeren zijn. Dat geldt niet voor standaardbestellingen, zoals biefstuk of hamburgers, maar wel voor bijvoorbeeld een stuk bavette of ribeye. Elke koe heeft een ander gewicht, dan is het lastig om precies het gevraagde te leveren. Ook omdat het vlees diepgevroren is. Maar verder loopt het als een trein.”

Sabine van der Koppel en de rest van haar team zien „volop potentie” in het concept Puur Betuws. „Er komen steeds nieuwe initiatieven. Ze gaan nu maaltijdboxen leveren. Veel mensen schijnen het tegenwoordig lastig te vinden om na te denken over het avondeten als ze uit hun werk komen. Er komt steeds meer behoefte aan kant-en-klare boxen waarin alle ingrediënten zitten, zodat ze direct met hun potten en pannen aan de slag kunnen.”

Maaltijdboxen

In de boerderijwinkel is het lastig om zoiets op poten te zetten, maar nu Puur Betuws die boxen gaat leveren, doen Sabine en haar man er graag aan mee. „En ook voor andere initiatieven staan we open. We zien toekomst in dit concept.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer