Gebruikte auto gaat bij De Groot grif van de hand
Een autobedrijf met louter positieve recensies op internet: daar moet een addertje onder het gras zitten. En toch klopt het, verzekeren de broers Jan en Gerrald de Groot.
De twee vestigingen van autobedrijf De Groot in Veenendaal en Rhenen doen op dit moment goede zaken. Ze staan vol occasions, in totaal zo’n 150 stuks. Het aanbod bestaat uit personenauto’s en bedrijfswagens van alle merken. Daarnaast heeft het bedrijf een eigen werkplaats en schadeafdeling. „We ontzorgen onze klanten op het gebied van mobiliteit van a tot z.”
Het bedrijf werd in 1974 gestart door vader De Groot. Sinds 2001 geeft Jan er leiding; vanaf 2014 samen met broer Gerrald. En het gaat goed, juist ook in coronatijd. „Het afgelopen jaar zijn er meer occasions verkocht. Mensen gingen niet op vakantie en wilden toch hun geld investeren. En omdat er veel werd thuisgewerkt, heeft een aantal bedrijven hun leasecontracten opgezegd en moest personeel zelf een auto aanschaffen. Ook trein en bus worden uit angst voor besmetting minder gebruikt. De markt voor gebruikte auto’s is nog nooit zo goed geweest als het afgelopen jaar.”
Minder kijkers, meer kopers
Omdat alle voertuigen van De Groot ook op de website worden aangeboden –voor prijzen van 2000 euro tot 60.000 euro– konden klanten thuis alvast het voorwerk doen voordat ze op afspraak een proefrit met het gekozen model maakten. „Vóór de coronatijd had je veel kijkers in de showroom, nu zijn het vooral kopers”, vertellen de broers.
Hoewel Japanse auto’s technisch gezien de minste problemen geven en Volkswagen nog steeds het meest populaire merk is, verkoopt De Groot voertuigen in allerlei soorten en maten. Dieselauto’s blijven populair omdat ze in aanschaf relatief goedkoop zijn. LPG is uit de gratie en benzineauto’s worden steeds zuiniger.
Elektrisch aangedreven modellen worden tweedehands nog maar mondjesmaat verkocht. „Ze zijn voor de doorsnee Nederlander nog te duur in aanschaf, de actieradius is te beperkt en de laadtijd onderweg kost te veel tijd. Bovendien is er in ons land te weinig elektriciteit voor een volledige omslag. We verwachten daarom dat dit proces nog wel de nodig tijd in beslag neemt. Een goed alternatief zou waterstof kunnen zijn, maar ook dat is nog duur en ontwikkelt zich vrij traag.”
Minder onderhoud
Toch speelt De Groot in op deze ontwikkelingen door het personeel goed op te leiden. „Op den duur zullen er steeds minder auto’s op fossiele brandstof rijden. Het is nu al lastig om goed gekwalificeerd personeel te krijgen. We sturen onze mensen steeds op cursus, zodat ze op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Maar het monteren en vervangen van onderdelen zal altijd nodig blijven, hoewel je minder onderhoud hebt aan elektrische modellen.” Opmerkelijk is de vaste en trouwe klantenkring uit vrijwel heel Nederland. De recensies op internet zijn louter positief. Slechts één ontevreden consument die het nakijken had toen een ander hem net voor was, moppert. Maar kloppen die cijfers wel?
Jazeker, verzekeren de broers niet zonder enige trots. „Dat komt door onze persoonlijke service. We zorgen voor gratis vervangend vervoer als dat nodig is. We leveren kosteloos pechhulp in heel Nederland. Onze verkopers zijn geen gladde praters. We zijn transparant en we hebben geen geheimen voor onze klanten. Dat zorgt voor goede mond-tot-mondreclame.
Verder is het bedrijf zichtbaar in de samenleving en worden goede doelen gesponsord. En dat niet alleen in de achterban van deze krant, want de kring van afnemers is vele malen groter.”