Onderwijs & opvoeding

Int. conferentie christelijk onderwijs: Wapen leerlingen voor gesprek

APELDOORN – Christelijke scholen moeten hun leerlingen moreel vormen, zodat ze gewapend zijn tegen gevaren en verleidingen van de wereld. Dat moet echter zo gebeuren dat de jongeren in gesprek kunnen met de samenleving.

Onderwijsredactie
20 September 2012 12:01Gewijzigd op 14 November 2020 23:16
SGP-Europarlementariër Belder sprak donderdag tijdens een internationale christelijke onderwijsconferentie in de scholengemeenschap Jacobus Fruytier in Apeldoorn. Op de achtergrond het paneel dat Fruytierleerlingen vervaardigden. Foto RD, Henk Visscher
SGP-Europarlementariër Belder sprak donderdag tijdens een internationale christelijke onderwijsconferentie in de scholengemeenschap Jacobus Fruytier in Apeldoorn. Op de achtergrond het paneel dat Fruytierleerlingen vervaardigden. Foto RD, Henk Visscher

Prof. dr. J. C. Kennedy, hoog­leraar Nederlandse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, zei dat vanmorgen tijdens een internationale christelijke onderwijsconferentie in scholengemeenschap Jacobus Fruytier in Apeldoorn.

Kennedy belichtte de vraag hoe christelijk onderwijs een grotere invloed op de samenleving zou kunnen hebben. Conservatieve christenen die zich vooral verweren tegen de buitenwereld, zijn in dat gesprek met de buitenwereld vaak niet het creatiefst, stelde Kennedy.

Roeping

Het doel van het christelijk onderwijs is om kinderen te laten zien hoe goed God de wereld heeft gemaakt, maar ook om de leerlingen te laten nadenken over hun taak in de samenleving. Die taak heeft voor christenen een diep geestelijke en morele betekenis, stelde de Amsterdamse hoogleraar.

„Frederick Buechner omschreef roeping eens als de plaats waar je diepste verlangens de diepste noden van de wereld ontmoeten. Christelijk onderwijs helpt kinderen in de voorbereiding voor deze roeping door hen oog te laten krijgen voor de wereld en voor de mogelijkheden die daar voor volgelingen van Jezus zijn.”

Op die wijze kunnen de scholen eraan meehelpen dat de christelijke minderheid op creatieve wijze in de samenleving opereert, zoals paus Benedictus XVI het verwoordde. „Of dat de maatschappij zal veranderen?” vroeg Kennedy zich af. „Zal de invloed van de christelijke scholen groter zijn? Ik kan dat natuurlijk niet zeggen, en ik ben sceptisch over christelijke plannen om de wereld te hervormen. Maar ik denk wel dat het van vitaal belang is dat christelijke scholen, als herkenbare minderheidsgemeenschappen, ermee blijven worstelen hun leerlingen een morele verbeeldingskracht te geven die hen zal drijven tot dienst aan God en aan hun medeschepselen.”

Achttien landen

De tweedaagse, Engelstalige bijeenkomst waarop Kennedy sprak, is belegd door scholenorganisatie VGS, Driestar Educatief en scholengemeenschap Jacobus Fruytier. Voor de conferentie hebben zich rond de honderd deelnemers aangemeld, uit achttien landen, waaronder België, Bulgarije, Groot-Brittannië, Hongarije, Noorwegen, Roemenië, Zweden en Zwitserland, en van buiten Europa uit Amerika, Canada en Israël.

Het is de eerste maal dat de bijeenkomst wordt belegd, nadat eerder een groep schooldirecteuren uit het Nederlandse reformatorisch onderwijs langs scholen in Zweden en Engeland reisde.

Vanmorgen sprak SGP-Europarlementariër drs. B. Belder over christelijk onderwijs in de Europese politieke context. Hij belichtte de wijze waarop de Europese Unie de internationalisering in het onderwijs stimuleert.

Fruytierleerlingen vervaardigden een paneel over het conferentiethema en leverden vanmiddag een muzikale bijdrage. Morgen houdt Graham Coyle, leerkracht en oud-docent van de christelijke River School in het Engelse Worcester, een toespraak over kernwaarden van het christelijk onderwijs. Daarnaast wordt een groot aantal workshops gehouden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer