Dure Jaguar XJ6 is een oude nieuweling

Hij heeft iets weg van de voorganger van zijn voorganger. Dat lijkt vreemd. In een tijd waarin zijn uitdagers stuk voor stuk kiezen voor een moderne en progressieve lijnvoering gaat Jaguar voor retrospectief. Technisch gezien is het topmodel van Jaguar echter helemaal van deze tijd.

Arno Witvliet
22 August 2003 13:15Gewijzigd op 14 November 2020 00:30
Jaguar XJ6
Jaguar XJ6

Jaguars zijn altijd auto’s voor een selectieve doelgroep geweest. Voor mensen met waardering voor de Engelse stijl en sfeer. Jarenlang golden Jaguars als kwalitatief inferieur aan de toppers uit de Duitse automobielindustrie en aan de nieuwkomers uit Japan. Pas tegen het einde van de jaren negentig wist Jaguar die achterstand in te lopen en daarmee een aanzienlijk grotere klantengroep aan zich te binden.

Met de komst van nieuwe technieken en het sterk toegenomen kwaliteitsniveau is het respect voor de traditie gebleven. De nieuwe Jaguar XJ is een klassieke verschijning. Dat valt nog meer op als de auto vergeleken wordt met de ultramoderne BMW 7-serie en de gladde, haast steriele Audi A8. Opvallend is echter dat de carrosserie van de Brit, net als die van de Audi A8, geheel van aluminium is. En dat betekent onder meer dat de Jaguar, ondanks zijn grotere buitenmaten, aanzienlijk lichter is dan zijn voorganger. De Jaguar XJ6 weegt slechts 1545 kilogram en dat is in dit segment indrukwekkend weinig.

Lichtvoetig
Terug van weggeweest is de zescilinder krachtbron in het vooronder van Jaguars grootste. De vorige generatie was dermate zwaar dat Jaguar zich genoodzaakt zag om de zescilinder machines uit het assortiment te schrappen. De toepassing van een aluminium carrosserie baande de weg voor de terugkomst van de zescilinder basismotor. In dit geval heeft hij een cilinderinhoud van 3,0 liter en een maximumvermogen van 179 kW/240 pk. Daarmee is de XJ6 allerminst slecht bediend. De auto beweegt zich door het verkeer zoals dat van een Jaguar verwacht mag worden. Van zwaarlijvigheid is niets te merken. Van lichtvoetigheid des te meer. Dat blijkt ook aan de pomp, waar vastgesteld kan worden dat de uit de kluiten gewassen Brit gemiddeld met 1 liter op 8,7 kilometer uit de voeten kan. En dat is zonder meer een prima resultaat.

Het interieur van de XJ-serie ademt net als het koetswerk de sfeer van het verleden. Kenners zullen zich dan ook ogenblikkelijk thuis voelen in de nieuweling. Niet-kenners trouwens ook, want ergonomisch is de Jaguar een schoolvoorbeeld van hoe het moet. Een overzichtelijk ingedeeld dashboard en een toegankelijk touchscreen wijzen de weg naar allerlei mogelijkheden. Dat is nog eens wat anders dan de innovatieve systemen van BMW en Audi, waarvoor je meer dan eens het instructieboek moet raadplegen!

Prijzig
De zitpositie in de Jaguar is perfect. Uitstekend gevormde stoelen zetten de toon. De verstelling gaat elektrisch en er zijn legio mogelijkheden. Opvallend zijn de elektrisch verstelbare pedalen, uniek in dit segment. Verleden tijd is het gebrek aan ruimte achterin. De nieuwe generatie doet niet of nauwelijks onder voor zijn uitdagers, die op hun beurt overigens wel zo’n beetje allemaal met een verlengde wielbasis geleverd kunnen worden.

De Jaguar is bijzonder stil en rijdt groots. De auto is voorzien van luchtvering en daardoor bijzonder comfortabel. Dankzij de Computer Active Technology Suspension (CATS) kan hij toch ongehoord hard over een bochtig traject gestuurd worden. CATS stuurt de actieve schokdempers aan op basis van informatie over rijomstandigheden, die door sensoren worden geregistreerd. De metamorfose die het onderstel kan ondergaan is verbluffend. Van een zalvend comfortabele limo kan de Jaguar ineens transformeren tot een stevige en bekwame bochtenridder. Het spectrum van karakteristieken is zelfs zo breed dat de Jaguar uitdagers als de Audi A8 en de BMW 7-serie op dit onderdeel onmiskenbaar op achterstand zet.

Al deze positieve punten kosten wel wat. Heel wat zelfs!! Vanaf een prijzige € 82.550 levert Jaguar de XJ-serie. Daarmee ligt de prijs in lijn met die van de concurrentie. Jaguar beschikt daarbij overigens wel over een rijkere standaarduitrusting.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer