Protest tegen verplichtend karakter lessen seksuele diversiteit
DEN HAAG – De Raad van State moet een „krachtig negatief” advies uitbrengen over het plan van minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) om scholen ertoe te dwingen les te gaan geven over seksuele diversiteit.
Dat staat in een brief die de Besturenraad, de koepel van het protestants-christelijk onderwijs, donderdag heeft gestuurd aan de vicevoorzitter van de Raad van State, Donner. De koepel heeft „grote principiële bezwaren” tegen de plicht om op scholen aandacht te laten geven aan een onderwerp zoals seksuele diversiteit, waaronder homoseksualiteit.
Volgens de directeur van de Besturenraad, Kuiper, heeft de overheid de taak om de deugdelijkheid van het onderwijs te bewaken. Deze taak mag echter niet zo ver worden opgerekt dat de overheid lessen over seksuele diversiteit verplichtend aan het bijzonder onderwijs gaat opleggen.
Kuiper is bang dat op deze manier politieke meerderheden nog tal van andere onderwerpen voor lessen verplichtend gaan opleggen aan het onderwijs. Een te verwachten vervolgstap is volgens de directeur dat politici zich ook met de inhoud van het onderwijs gaan bemoeien en de scholen voorschrijven wát ze precies in de lessen aan de leerlingen moeten doorgeven.
„We bevinden ons met dit voorstel op een gevaarlijk hellend vlak”, zo schrijft Kuiper. Hij vindt dat scholen ruimte moeten hebben en houden om op basis van hun eigen identiteit lesstof aan kinderen over te dragen, ook al wijkt die af van hetgeen een toevallige politieke meerderheid vindt. Dat is „een essentieel kenmerk van onze democratische rechtsstaat.”
De Besturenraad verwacht dat de Raad van State „als hoeder van de Grondwet” het voorstel van de minister van een negatief advies zal voorzien.
Als de Raad het advies heeft uitgebracht zal de Tweede Kamer debatteren over het voorstel van Van Bijsterveldt. Er is geen wetswijziging nodig, omdat de minister door middel van een zogenoemde Algemene Maatregel van Bestuur de kerndoelen (onderwijsdoelen) mag aanpassen.
Eerder wees VGS-woordvoerder P. W. Moens er in deze krant al op dat het plan van de onderwijsminister strijdt met de aanbeveling van de commissie-Dijsselbloem om scholen niet onnodig met allerlei extra taken te belasten. De commissie-Dijsselbloem onderzocht de problemen rond de onderwijsvernieuwingen.