Ford Mondeo TDCi zet fraaie prestaties neer

De Ford Mondeo heeft er in zijn huidige gedaante al weer ruim een jaar opzitten. In de tussenliggende tijd heeft het verkoopapparaat niet gerust, met als gevolg dat de uit de kluiten gewassen Duitser inmiddels een vertrouwd beeld vormt in het verkeer. De fabrikant zelf heeft evenmin stilgezeten en lanceerde onlangs een fonkelnieuwe dieselmotor in de Mondeo. Die is meer dan welkom.

Arno Witvliet
4 January 2002 11:18Gewijzigd op 13 November 2020 23:20

Begin vorig jaar deden wij in deze kolommen uitvoerig verslag van onze ervaringen met de toen nog kersverse Ford Mondeo. De Duitser doorstond de beproevingen met glans en ontving dan ook een uitstekende beoordeling. Daarbij waren we echter genoodzaakt een belangrijk voorbehoud te maken ten aanzien van de direct ingespoten dieselgestookte krachtbron die in het vooronder van de testwagen arbeidde.

Zo schreven we dat het bewuste aggregaat gemengde gevoelens opriep: „Het goede nieuws is dat het aggregaat krachtig en zuinig tegelijk is. Het slechte nieuws is echter dat de zelfontbrander nu niet bepaald het toonbeeld van beschaving is. Zo maak je om zeven uur ’s ochtends in een dichtbevolkte nieuwbouwwijk niet echt vrienden met deze Duitser. De diesel ratelt er duchtig op los en eenmaal op temperatuur blijft de machinerie nadrukkelijk hoorbaar. Ronduit ergerlijk is het gebrek aan stabiliteit en souplesse bij normaal versnellen. Wanneer de toerenteller net de 2000 omwentelingen gepasseerd is, lijkt het alsof de krachtbron een paar extra geluidssluizen openzet. Naar verluidt wordt deze hinderlijke zenuwtrek veroorzaakt door de voorinspuiting van de verdeler alvorens de hoofdinspuiting plaatsvindt.”

Zakelijke markt
Bij het debuut van de Mondeo meldde Ford reeds dat er hard aan een compleet nieuwe dieselmotor werd gewerkt. Die krachtbron was nog niet geheel productierijp, terwijl de auto zelf helemaal klaarstond om het vaandel van zijn allang niet meer zo frisse voorganger over te nemen. Ford was zich echter bewust van het feit dat succes in de zakelijke markt, waarin het leeuwendeel van de verkopen gerealiseerd wordt, zonder dieselmotoren welhaast ondenkbaar was. De fabrikant besloot derhalve tot een tussenoplossing en transplanteerde na enige aanpassingen een motor uit zijn bestelwagen Transit in de motorruimte van de nieuwe Mondeo.

Deze 2,0 liter direct ingespoten turbodieselmotor, die goed is voor een maximumvermogen van 85 kW/115 pk, heeft onlangs versterking gekregen van een compleet nieuwe krachtbron. Deze meet eveneens een cilinderinhoud van 2,0 liter, maar onderscheidt zich door de toepassing van common rail inspuittechnologie van Delphi, alsmede van een variabele turbocompressor. Het maximumvermogen van de zogenaamde Mondeo TDCi bedraagt 96 kW/130 pk bij 4000 tpm, terwijl het maximumkoppel van 330 Nm reeds bij 1800 tpm via de voorwielen op het wegdek wordt gebracht. De Ford Mondeo weet aldus gemotoriseerd in 9,9 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te bereiken en haalt desgewenst uit naar een topsnelheid van 200 km/h.

Stabiliteit en souplesse
Belangrijker is echter de wijze waarop de Ford Mondeo deze fraaie prestaties neerzet. Het goede nieuws is dat de hierboven geciteerde kritische opmerkingen van destijds niet van toepassing zijn op Fords nieuwe dieselmachine. Bij een koude start verraadt de motor nog steeds zijn voorkeur voor dieselolie, maar het geluidsniveau neemt met het oplopen van de motortemperatuur snel af. De Mondeo TDCi is niet de stilste diesel in zijn klasse, maar maakt desalniettemin op dit onderdeel een prima indruk.

De voornaamste progressie is echter geboekt ten aanzien van stabiliteit en souplesse. De Mondeo TDCi hangt bijna als een droom aan het gas. De auto is niet alleen indrukwekkend snel, maar imponeert tegelijkertijd door de beschaafde wijze waarop het potentieel wordt ingezet. De motor mist geen slagje en toont zich bijzonder soepel. De bestuurder wordt geen moment overvallen door venijn zoals een abrupte krachtsontwikkeling die volgt op het turbogat. De Mondeo biedt over de gehele toerenlinie meer dan voldoende spierkracht en toont zich geen moment nerveus.

De handgeschakelde vijfversnellingsbak kenmerkt zich door goed gekozen verhoudingen, waardoor de auto lekker schakellui bereden kan worden. Het verbruik valt overigens een beetje tegen, want een gemiddeld resultaat van 1 op 13,8 is voor zo’n supermoderne diesel niet echt een topscore. Het allerbeste nieuws is daarentegen dat Ford voor meer vermogen en veel meer beschaving slechts 1100 euro vraagt. Dat is namelijk het prijsverschil tussen de Mondeo TDCi en de Mondeo TDDi, die overigens gewoon leverbaar blijft.

Uitrusting
Ford levert de kersverse Mondeo TDCi normaliter in twee uitvoeringen. De fabrikant beseft dat in dit segment het uitrustingsniveau welhaast op een goudschaaltje gewogen wordt. De basis wordt gevormd door de Mondeo Trend. Deze is standaard voorzien van airconditioning, ABS, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, windowbags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorramen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels alsmede van elektrische hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, lederen stuurwiel, cruise control, mistlampen in de voorbumper, centrale armsteun op de achterbank, lendesteunverstelling op de bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare achterramen en een radiocassettespeler met vier speakers. De Mondeo TDCi Trend is leverbaar vanaf 27.145 euro.

Als vanouds is de Mondeo Ghia de verwenner van de reeks. Deze topuitvoering is standaard voorzien van een boordcomputer, lichtmetalen velgen, automatisch geregelde airconditioning, kaartleeslampjes, verlichte make-upspiegeltjes en houten decoratiepanelen in het interieur. Tijdelijk heeft Ford de Mondeo TDCI in twee extra aantrekkelijke uitvoeringen beschikbaar. De eerste heet Collection en is gebaseerd op de Mondeo Trend. Tegen een meerprijs van 2600 euro voorziet Ford in metaallak, lichtmetalen velgen, automatisch geregelde airconditioning, voorruitverwarming, cd-wisselaar en een navigatiesysteem. De 37.245 euro kostende Mondeo Navigator ten slotte is gebaseerd op de Mondeo Ghia, waarbij de auto standaard opgeleukt is met kolossale 18 inch lichtmetalen velgen, gewijzigde bumpers, sideskirts, leren bekleding, stoelverwarming, xenonkoplampen, telefoonvoorbereiding en een navigatiesysteem.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer