Renault Laguna 1.5 dCi Estate: Comfort in alle rust

Renault heeft de Laguna een facelift gegeven. Dat heeft het model goedgedaan. De kleinste dieselmotor is bovendien ronduit verrassend.

Tony Vos
2 April 2011 13:38Gewijzigd op 14 November 2020 14:21
Renault Laguna 1.5 dCi Estate. Foto Tony Vos
Renault Laguna 1.5 dCi Estate. Foto Tony Vos

De Laguna is na het verdwijnen van de grote Vel Satis het topmodel uit de Renaultreeks. De –vooral zakelijke– koper blijkt gecharmeerd van de langgerekt ogende Break, een type dat sinds enkele jaren door Renault met Estate wordt aangeduid.

Deze derde generatie van de Laguna stamt uit 2007. Hoewel het zijn kwaliteiten heeft bewezen –in de betrouwbaarheidsstatistieken staat het in de top drie van het segment– wordt het model nog achtervolgd door de problemen waarmee de eerste bouwjaren van het vorige model kampten. De vormgeving en vijf sterren voor botsveiligheid zorgden aanvankelijk voor een succes, maar de elektronica-ellende vormt bijna tien jaar na dato nog steeds een smet op het blazoen. Dat is beslist onterecht.

Renault heeft het model letterlijk een facelift gegeven, waardoor het front er beslist aantrekkelijker uitziet. De verandering is knap doorgevoerd, want in feite heeft de auto alleen een nieuwe bumper gekregen. De nieuwe vlakverdeling maakt het model breder en datzelfde effect hebben de koplampen, waarin een soort wenkbrauwen zijn gemaakt. De donkere achterlichten en het derde remlicht, oorspronkelijk afkomstig van de GT-versie, zijn gebleven. De 4,80 meter lange Estate ziet er langgerekt en elegant uit en kan een paar stevige wielen goed hebben. De zwarte 18 inch-exemplaren onder dit testexemplaar behoren overigens normaal gesproken tot de GT-uitvoering, die niet met deze motor kan worden gecombineerd.

Vrijwel iedereen is te spreken over het fraaie interieur. Niet alleen door de zachte materialen en een prachtige afwerking, maar ook door de rust die er binnen heerst. Renault heeft de knoppenwinkel beperkt weten te houden. De basiskleuren zwart en grijs worden netjes opgevrolijkt door metaalkleurige accenten. De lichtgrijze stoelbekleding is in Nederland niet verkrijgbaar.

De Dynamique-uitvoering heeft een met leer bekleed stuurwiel, een traditioneel maar tegelijk goed afleesbaar instrumentarium, de bekende op de stuurkolom bedienbare audio-installatie en uiteraard een TomTomnavigatiesysteem dat volledig in het dashboard is geïntegreerd. De stoelen zijn uitstekend instelbaar en bieden ook op langere ritten volop ondersteuning. De rugleuning is voldoende hoog en breed om de schouders op te vangen en de hoofdsteunen kunnen flink in hoogte variëren. Twee tot drie volwassenen kunnen achterin goed zitten.

De minimaal beschikbare ruimte voor bagage is 508 liter. Het neerklappen van de bank gaat eenvoudig door per bankhelft op een knop te drukken. Dat kan ook op afstand, in de bagageruimte. De opgerolde bagageafdekking past netjes onder de vloer, zodat de volledige 1593 liter beschikbaar is voor bagage. De basisdieselmotor in de Laguna is de –binnen een groot deel van het Renaultprogramma toegepaste– 1,5 liter dCi. De krachtbron draagt het Eco2-label, dat niet alleen staat voor een laag brandstofverbruik, maar tevens voor een ver doorgevoerde milieuzorg in de fabriek.

De kleinste Renault diesel levert in dit geval 110 pk. Prettig is het koppel van 240 Nm bij 1750 tpm. De Estate is met 1285 kg geen zwaargewicht en daardoor krijgt de diesel volop de gelegenheid om voldoende te presteren. In 12,1 seconden wordt de 100 km/u al op de teller gezet en de auto gaat door tot een top van 187 km/u. De handgeschakelde zesbak kent een soepele bediening. Wie bovendien de aanwijzingen van de schakelindicator volgt, zal merken dat zuinig rijden geen opgave is. De Laguna komt in de praktijk royaal verder dan 17 kilometer op een liter. Binnenkort voldoet de auto aan de emissienorm voor 20 procent bijtelling, zowel bij de vijfdeurs hatchback als de Estate.

Zoals te verwachten wordt comfort met hoofdletters geschreven. Dat betekent tegenwoordig dat het onderstel tegelijk behoorlijk dynamisch is. Ondanks een prettig veerkarakter blijkt overhellen in bochten in het Lagunavocabulaire niet voor te komen. Oneffenheden worden goed verwerkt.

De prijslijst van de Laguna begint bij 27.890 euro voor de 2 liter benzine hatchback Expression. Deze auto als 1.5 dCi begint bij 28.490 euro. De grotere luxe van de Dynamique komt bij de 1.5 dCi uit op 29.690 euro en daarbij komt dan de meerprijs voor 1200 euro voor de Estate.

  • uitstraling

De Laguna heeft een bescheiden facelift ondergaan, maar de uitstraling van de voorkant is er enorm op vooruitgegaan.


+ motor

Onder de kap in dit geval de 110 pk 1.5 liter dieselmotor, die een zeer acceptabel prestatieniveau koppelt aan een zeer gunstig brandstofverbruik.

+/- interieur

Eenvoud kenmerkt het interieur. Een grote mengelmoes aan knoppen blijft achterwege. Jammer dat de kleurkeuze voor het interieur in Nederland beperkt is.

+ ruimte

Aan ruimte komen Lagunabezitters niet snel tekort. Over praktische zaken –zoals een keurig opbergruimte voor de rolhoes– is goed nagedacht.

- imago

Het enige echte probleem dat Renault met de Laguna heeft is het imago van de vorige generatie. Elektronica-ellende achtervolgde de rijders van het eerste uur.


Topsnelheid

187 km/h

Acceleratie

12,1 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 op 17,2

CO2-uitstoot

116 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer