Wetenschap & techniek

High Efficiency Hybrid Cycle verbetert dieseltechniek

De otto- en de dieselmotor zouden na anderhalve eeuw wel eens plaats kunnen maken voor de nieuwe HEHC-motor van vader en zoon Shkolnik. Het belangrijkste voordeel daarvan is het hoge rendement van minstens 50 procent, 10 procentpunten beter dan een dieseltje. Dat meldde het onlineblad AMT gisteren.

9 February 2011 09:24Gewijzigd op 14 November 2020 13:37
De HEHC-motor gaat veel efficiënter om met brandstof. Beeld LiquidPiston
De HEHC-motor gaat veel efficiënter om met brandstof. Beeld LiquidPiston

De Amerikaanse natuurkundige Nikolay Shkolnik besloot de verbrandingsmotor van voren af aan te ontwikkelen. Zijn apparaat noemde hij de High Efficiency Hybrid Cycle.

Samen met zoon Alexander werkt hij sinds 2004 aan deze motor. Toen het Amerikaanse leger in 2007 met een opdracht kwam, richtte hij het bedrijf LiquidPiston op, om de motor verder te ontwikkelen.

In het nieuwste ontwerp ontbreken bewegende zuigers. Daarvoor in de plaats kwam een systeem met nokken en schuiven. Shkolnik toonde vorig jaar het eerste draaiende prototype op diesel dat 20 pk leverde. Smering en koeling hebben plaats met water. Theoretisch zou de motor zo een rendement kunnen halen van 75 procent, in de praktijk blijft dat vooralsnog steken op 57 procent.

Deze maand ontving LiquidPiston 5 miljoen dollar voor doorontwikkeling van de motor. De Shkolniks willen beginnen met aggregaatjes van 5 tot 100 pk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer