Ja, dit is een echte Alfa Romeo

Tegenwoordig kan een automerk niet lang teren op succes uit het verleden. Zo ook Alfa Romeo. Waar de 156 sedan en Sport­wagon niet aan te slepen waren, bleken latere modellen veel minder populair. De nieuwe Giulietta moet de spirit weer terugbrengen.

Tony Vos
12 November 2010 19:04Gewijzigd op 14 November 2020 12:30
Foto's Tony Vos
Foto's Tony Vos

De Giulietta vormt een belangrijke versterking van het Alfaprogramma. De vijfdeursmiddenklasser bedient zich louter van viercilinderturbo­motoren, waarvan de 170 pk sterke 
1.4 MultiAir op z’n minst bijzonder is.

Iemand die gaat voor een Alfa Romeo verwacht een bepaalde uitstraling, een mix van sportiviteit met historische details. Het volstaat niet om simpelweg de typische Alfagrille op een willekeurige auto te zetten. Het zijn vooral de schouderlijn van de koets, maar ook de in de ruitomlijsting weggewerkte achterportiergrepen en de typische vorm van de achterlichten die het hem doen.

Trekjes van de 147, de voor­loper van de Giulietta, en vooral ook de 156/159 zijn in dit model terug te vinden. De uitstraling van de nieuweling wordt compleet met bijzondere licht­metalen wielen, standaarddakspoiler, een zwart inzetstuk in de achterbumper en een chromen uitlaat. Al met al een echte Alfa Romeo. De lengte van 4,35 meter maakt het model tot een forse verschijning die in de top van de middenklasse wordt gepositioneerd.

Met alleen een Alfagevoel aan de buitenkant is het merk nog niet klaar. De koper verwacht ook een typische Alfasfeer in het interieur. Vormgeving en materiaalgebruik zijn hier beslist Italiaans. De stoelen hebben redelijk forse randen, terwijl ter ondersteuning van de benen de zitting iets langer is doorgetrokken. Ze zijn prima te verstellen en ook tijdens lange ritten van enkele uren geven ze voldoende comfort.

Het instrumentarium beschikt over optisch gescheiden klokken met een chromen omlijsting. Het vormt een aardig geheel met de knoppen van klimaat­beheersing en audio-installatie. De forse metaal­kleurige balk over de volle breedte zorgt voor extra sfeer, maar hier en daar gebruikt Alfa nog steeds erg harde en weinig verfijnd ogende kunststoffen. Typisch Italiaans is de kleurenpracht die Alfa biedt bij de optionele lederen bekleding, met naast het bekende zwart ook donkerrood of bruin. De ruimte voorin blijkt bij de Giulietta voldoende, achterin gaat vooral voor langere personen (boven de 1,80 meter) de hoofdruimte mank.

Als er binnen het Fiatconcern nieuwe motorische technieken worden gelanceerd, is Alfa er als de kippen bij. Vandaar dat de Giulietta beschikt over de nieuwe MultiAirtechniek, die bij compacte motoren met een hoog vermogen dient om het verbruik terug te dringen. De 1,4 liter levert een fors vermogen van 170 pk en komt bovendien tot een uitermate overvloedig koppel van 250 Nm bij 2500 toeren per minuut. Dat betekent niet alleen dat de Giulietta overtuigend en vlot accelereert, maar dat er ook schakellui gereden kan worden.

Een schakelindicator zou op het dashboard de ideale schakelmomenten aan moeten geven, maar het lampje gaat bij voorkeur branden als de koppeling al is ingetrapt en de bestuurder logischerwijs al van plan is te schakelen. Het start-stopsysteem helpt vooral in stadsverkeer mee om het verbruik terug te dringen, en de standaard handgeschakelde zesbak dient hetzelfde doel. Technisch is de Giulietta volledig gericht op een gunstig verbruik, maar in de praktijk blijkt 1 op 10,5 slechts de realiteit.

Veel aandacht is besteed aan het onderstel. De afstemming is in snel genomen bochten lekker sportief, precies zoals van een Alfa wordt verwacht. Toch is de auto op lange ritten op de snelweg allesbehalve oncomfortabel. Alleen blijkt de achteras 
bij het afrijden van een verkeersdrempel te weinig gedempt.

De DNA-knop op de middenconsole geeft de Giuletta een extra dimensie. Na het starten begint het in Normaal, een prima stand onder de meeste gebruiksomstandigheden. Extra kracht komt los in Dynamic. Dan pas bereikt de motor zijn maximale koppel door een overboost van de turbo en reageert hij sneller op het gaspedaal. De Alfa Giulietta 1.4 Turbo MultiAir start bij 26.950 euro als Progression en 28.350 euro in de Distinctive-uitvoering. De modellenserie begint echter al bij 23.950 euro voor de 140 pk turbo zonder MultiAirtechniek.


Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir

+/- motor 
De MultiAirturbomotor in de Alfa heeft met 170 pk een fors vermogen en is heerlijk soepel. Hij zou zuinig moeten zijn, maar in de praktijk valt dat tegen.

+ ruimte 
Met een lengte van 4,35 meter is de Giulietta een forse midden­klasser. Voorin is dat goed te merken, maar op de achterbank is de ruimte niet meer dan gemiddeld.

++ uitstraling 
Alle kenmerken die een auto tot een Alfa Romeo maken, zijn bij de Giulietta terug te vinden. Neem bijvoorbeeld de grille, schouderlijn en weggewerkte portiergrepen.

+/- interieur 
Het interieur is ontegenzeglijk 
Italiaans van ontwerp, met typische Alfadetails. Jammer dat Alfa hier en daar goedkoop ogende kunststoffen gebruikt.

++ onderstel 
Het onderstel is van grote klasse, mede dankzij de DNA-elektronica. Hiermee beïnvloedt de bestuurder de reactie op het gaspedaal, besturing en de trekkracht.


Topsnelheid 218 km/h

Acceleratie 7,8 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld
1 op 10,5

CO2-uitstoot 134 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer