NPO en RTL meten populariteit op social media

HILVERSUM (ANP) – De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en RTL gaan samen meten wat de populariteit van hun programma’s is op social media als Twitter en Facebook. Dat maakte Roek Lips, netmanager van Nederland 3, donderdag bekend op het Nationaal Omroep Congres in Bussum.

30 September 2010 11:15Gewijzigd op 14 November 2020 11:57
Foto ANP
Foto ANP

De NPO heeft een programma laten ontwikkelen dat bijhoudt hoe vaak een onderwerp voorbij komt op social media en wat er over wordt gezegd. Die software werd ingezet tijdens de experimenteerweek TV Lab en nu gedeeld met de collega’s van RTL. Producent Talpa zal samen met RTL werken aan het verder ontwikkelen van het programma.

Behalve het tellen van het aantal berichten over een RTL- of NPO-programma, moet het systeem uiteindelijk ook meten wat de waardering is. Volgens Lips kunnen ook andere omroeporganisaties bij het project worden betrokken.

Het RTL-programma The voice of Holland is ingezet als proefproject.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer