ddd
TEST De gelaagdheid in Händels ”Messiah” spreekt Dirk de Braat (17) uit Veenendaal aan: „Mensen die weinig op hebben met muziek vinden het mooi, maar het is daardoor niet saai voor degenen met een ontwikkeld muzikaal gevoel.”
„In 24 dagen schreef Händel het stuk. Heb je het wel eens gezien? Het is een heel boekwerk. Händel is er dag en nacht mee bezig geweest. Het is bijzonder wat hij er allemaal in wist te leggen.
De ”Messiah” is verdeeld in drie stukken. In het eerste staan Messiaanse profetieën, het tweede gaat over Jezus’ leven. In het derde deel hoor je over Zijn heerschappij en de wederkomst.
Als het gaat over de Man van smarten, Die geslagen werd, verandert de maatsoort. Daardoor lijkt het alsof je de slagen hoort. En verder, in de aria ”Why do the nations so furiously rage together”, straalt door de snelheid van de muziek de verontwaardiging ervan af.
Händel was heel goed in het schrijven voor massale koren. Dat hoor je in het ”Hallelujah”: het is helemaal vol, nergens zit een gat. Je mist niets.
De ”Messiah” is literatuur onder de muziekstukken. Er zit voor iedereen wat wils in, dat is het krachtige van Händel. Bij Bach is dat anders, hem maakte het niet uit of mensen zijn muziek zouden begrijpen.
Ik zou willen dat koormuziek in de kerkdienst een plek kreeg. Luther zag muziek als een vorm van prediking. De ”Messiah” bestaat helemaal uit Bijbelteksten. Ik denk dat mensen daardoor net zo goed geraakt kunnen worden als door het lezen van de Bijbel.”