Bescheidenheid is een deugd

Een groot merk als Peugeot dat nu pas een midi-ruimtewagen maakt? En dat terwijl de markt voor dit soort auto’s langzaam terugloopt. Heel slim maakt het merk gebruik van de expertise op dit vlak, opgedaan door Citroën. Sterker nog, onderhuids is de nieuwe Peugeot 5008 een C4 Picasso, maar wel met voldoende eigen trekjes.

1 January 2010 21:23Gewijzigd op 14 November 2020 09:31
Peugeot 5008. Foto Peugeot
Peugeot 5008. Foto Peugeot

De 5008 kon heel eenvoudig op een bestaande basis worden ontwikkeld, want de Citroën C4 –en dus ook de C4 Picasso– delen de bodemgroep met de Peugeot 308. Vanzelfsprekend is er meer van de C4 Grand Picasso overgenomen dan alleen de bodem. Qua vlakverdeling komt de Peugeot daarom uiterst vertrouwd over.Er zijn wat kenmerken van de 3008 in deze MPV te vinden, maar vooral het vooraanzicht geeft richting aan de nieuwe generatie bij het merk. Geen overdreven grote ‘bek’ meer onder in de voorbumper, maar een meer ingetogen snuit met plaats voor chroom. Die ziet zeer beschaafd uit en dat past uitstekend bij Peugeot.

De 5008 heeft een normale voorruit, in tegenstelling tot het verder in het dak doorgetrokken exemplaar met panoramische eigenschappen van de C4 Picasso. Een panoramadak is wel als optie verkrijgbaar. Stootstrips, portiergrepen en een deel van de spiegelkappen dragen de carrosseriekleur, waardoor de auto, samen met de chroomaccenten aan de onderkant van de zijruiten, een bijna chique indruk maakt.

Optisch gescheiden

Twee bekende fenomenen voegt de 5008 in het interieur samen: de indeling van de C4 Grand Picasso, en het dashboard dat bijna volledig lijkt overgenomen uit de 3008. Hier en daar zijn er wat details afwijkend, maar alle belangrijke elementen zitten op exact dezelfde plaatsen. De middenconsole is bij de 5008 alleen veel korter. Snelheidsmeter en toerenteller zijn in chroom gevat en worden daardoor optisch gescheiden. De stevig uitgevallen middenconsole biedt plaats aan audio- en klimaatbediening, maar de van menig Peugeot bekende wirwar aan knopjes blijft de 5008 bespaard. Alle voor de hand liggende functies zijn snel en eenvoudig te vinden.

Voor een dergelijke gezinsauto is opbergruimte van groot belang. De 5008 heeft ruim bemeten portierbakken, een dashboardkastje, een behoorlijk diep en afsluitbaar vak tussen de voorstoelen en enkele vakken in de vloer. Jammer dat de laatste niet echt praktisch zijn door vorm en ondiepte. De armleuningen aan de voorstoelen kunnen worden opgeklapt en dat geldt ook voor het klaptafeltje.

Vijf of zeven

Vooral voorin en op de tweede zitrij biedt de 5008 volop ruimte. Bestuurders die de voorstoel behoorlijk hoog afstellen, zullen met regelmaat bij in- en uitstappen het hoofd flink stoten. Gewenning treedt pas na een paar onzachte aanrakingen op. De twee optionele klapstoelen achterin zijn vooral bedoeld voor kinderen. Ze kunnen heel gemakkelijk tevoorschijn worden gehaald en weer weggeborgen.

Met vijf zitplaatsen komt de 5008 aan een fors bagagevolume van 679 liter tot aan de rolhoes. De stoelen op de tweede zitrij kunnen op allerlei manieren worden gerangschikt, om de ruimte optimaal te kunnen gebruiken voor een willekeurige combinatie van passagiers en bagage.

De 2 liter diesel is in de Peugeot 5008 de grootste motor. Verder zijn er louter 1,6 liters. De direct ingespoten 1.6 VTi levert 120 pk en een koppel van 160 Nm bij 4250 tr/min. Geen machine die nu direct topprestaties levert in een model dat 1402 kg weegt. Toch stelt de 5008 niet teleur met een top van 188 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 13,5 seconden. De totaalindruk die de Peugeot maakt is voldoende vlot. En bovendien: een dergelijke gezinsauto wordt niet om zijn prestaties gekocht.

Peugeot beperkt zich tot een versnellingsbak met vijf overbrengingen, daar waar een zesbak een gunstige invloed op het brandstofverbruik zou kunnen hebben. Toch blijkt de voldoende gedempte 1.6 VTi genoegen te nemen met 1 liter op 12 kilometer.

Geen kritiek

De bekende McPhersonveerpoten voor en achter een torsieas met geïntegreerde stabilisator zijn bij de 5008 present. Deze vooral op comfort afgestemde ophanging past uitstekend bij het gemiddelde gebruik van een ruimtewagen. Zelfs met wat meer gewicht op de achteras blijft het geheel goed voldoen. De carrosserie helt in bochten slechts beperkt over en de stabiliteit op hogere snelheden levert geen kritiek op. Peugeot weet zich op deze manier van het ene op het andere moment neer te zetten als een uiterst serieuze speler in het segment, die door de kwaliteiten van de 5008 meteen in de voorste gelederen mee kan spelen.

De nieuwe Peugeot 5008 start bij de 1.6 VTi in SR-uitvoering voor 25.150 euro. De completere ST heeft een vanafprijs van 26.900 euro. De 1.6 THP turbomotor begint als ST bij 29.700 euro. Wie op zoek is naar een diesel, kan bij de 5008 instappen vanaf 29.450 euro.


Peugeot 5008 VTi 1.6 16V ST

Waardering

  • volop binnenruimte, mooi afgewerkt, comfortabel rijgedrag, veel bergvakken
  • dakrand te laag bij in- en uitstappen, trendvolger

Techniek

Cilinderinhoud: 1598 cc; maximumvermogen: 88 kW/120 pk bij 6000 tr/min; maximumkoppel 160 Nm bij 4250 tr/min; acceleratie 0-100 km/u: 13,5 seconden; topsnelheid: 188 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4529 mm; breedte: 1837 mm; hoogte 1622 mm; wielbasis: 2727 mm; gewicht: 1402 kilogram; inhoud bagageruimte: 679 liter; brandstoftank: 60 liter; Peugeot 5008 VTi 1.6 16V ST: 26.900 euro.

Alternatieven

Citroën C4 Grand Picasso 1.6 VTi Image: 26.690 euro

De meest directe tegenstrever is uit eigen concern afkomstig, de Citroën C4 Grand Picasso, waarop deze 5008 ook is gebaseerd. Een zeer vergelijkbare auto, die net wat eigenzinniger is en nog wat meer op comfort is afgestemd. Standaard is de Grand Picasso een zevenzitter.

Renault Grand Scénic 1.4 TCe Expression: 26.990 euro

De andere belangrijke concurrent is de Grand Scénic van Renault, het merk dat dit segment heeft uitgevonden. Voor hetzelfde bedrag als de Peugeot levert Renault een compacte turbomotor met grotere souplesse. Ook bij de Grand Scénic is de derde zitrij optioneel.

Toyota Verso 1.6 VVT-i Aspiration: 26.825 euro

Opmerkelijk dat juist een Toyota met een enorm kwaliteitsimago een erg goedkoop ogend interieur heeft. Het ruimteaanbod is ook minder dan bij de Franse tegenstrevers, maar motor en onderstel zijn wel keurig in orde. Twee zitplaatsen extra zijn mogelijk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer